@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00218292, author = {藤原, 智宏 and 金成, 慧 and 佐藤, 美恵 and Tomohiro, Fujiwara and Kei, Kanari and Mie, Sato}, issue = {6}, month = {Jun}, note = {近年,拡張現実に関する研究が盛んに行われており,拡張現実における入力方法の一つとして視線入力が注目されている.視線入力における問題の一つとして,ターゲットが小さい場合や密集している場合に入力が難しいことが挙げられる.この問題に対して,バブルカーソルは円形のカーソルの大きさを最も近傍にあるターゲットまでの距離に応じて変化させることで,視線入力を容易にする可能性がある.本研究では,AR におけるバブルカーソルを用いた視線入力が有用であるかを調査する., In recent years, research on augmented reality (AR) has been actively conducted, and eye-gaze input has been attracting attention as one of the input methods in AR. One of the problems with eye-gaze input is that it is difficult to input by eye-gaze when targets are small or crowded. The bubble cursor, on the other hand, has the potential to solve this problem by changing the size of a circular area according to the distance to the nearest target. In this study, we investigate the usefulness of eye gaze input using a bubble cursor in AR.}, title = {ARにおけるバブルカーソルを用いた視線入力に関する検討}, year = {2022} }