| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2022-05-28 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
ビジュアルプログラミングツールの特徴を取り入れたディジタル回路学習ツール |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A digital design learning tool that incorporates features of visual programming tools |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Aichi Institute of Technology |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Aichi Institute of Technology |
| 著者名 |
木村, 元
藤枝, 直輝
|
| 著者名(英) |
Gen, Kimura
Naoki, Fujieda
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
プログラミング教育の必修化に伴い,初学者が容易にプログラミングの基礎を学習するために,様々なビジュアルプログラミングツールが提案されている.我々は,こうしたツールの特徴を取り入れた,ディジタル設計の基礎を学ぶための学習ツールを提案する.AND,OR などのゲートの入力数をシームレスに変更できること,素子の内部に説明や他素子との接続情報を記載することで,ディジタル回路に関する知識が少なくても扱えるツールを開発した.描画負荷に関する評価の結果,簡単な回路であれば操作中のフレームレートは秒間 60 フレーム以上を維持でき,スムーズな操作が可能であることを確認した.ツールを利用した者へのアンケート調査の結果も併せて報告する. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
As programming education became compulsory in Japan, various visual programming tools have been proposed so that beginners can easily learn a basis of programming. In this report, we propose a learning tool to learn a basis of digital design, which incorporates features of the tools. The tool can change the number of gate inputs seamlessly and show explanation of logic elements and connection to other elements. These features enable users with little knowledge on digital circuits to deal with the tool. According to an evaluation of drawing load on editing a simple circuit, we confirmed that the frame rate more than 60 fps was maintained in the most cases. The result of a survey conducted to users is also reported. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2022-CE-165,
号 7,
p. 1-7,
発行日 2022-05-28
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |