ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. グループウェアとネットワークサービス(GN)※2023年度よりCN研究会に名称変更
  3. 2022
  4. 2022-GN-117

講義における講師と受講者の相互作用の分析(第6報)

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218107
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218107
87fd9fc7-0bca-44a0-a743-7bfd27faf105
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GN22117012.pdf IPSJ-GN22117012.pdf (2.8 MB)
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
CN:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-05-19
タイトル
タイトル 講義における講師と受講者の相互作用の分析(第6報)
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of interactions between lecturer and students in lectures (Sixth report)
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 LOIS
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
甲南大学知能情報学部
著者所属
福山大学工学部
著者所属
近畿大学生物理工学部
著者所属(英)
en
Faculty of Intelligence and Informatics, Konan University
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Fukuyama University
著者所属(英)
en
School of Biology-Oriented Science and Technology, Kindai University
著者名 渡邊, 栄治

× 渡邊, 栄治

渡邊, 栄治

Search repository
尾関, 孝史

× 尾関, 孝史

尾関, 孝史

Search repository
小濱, 剛

× 小濱, 剛

小濱, 剛

Search repository
著者名(英) Eiji, Watanabe

× Eiji, Watanabe

en Eiji, Watanabe

Search repository
Takashi, Ozeki

× Takashi, Ozeki

en Takashi, Ozeki

Search repository
Takeshi, Kohama

× Takeshi, Kohama

en Takeshi, Kohama

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 板書を伴う講義において,講師の動作 (説明,板書) に対応して受講者の動作 (説明を聞く,ノートを取る) が生じる.また,講師は受講者の動作から理解度などを推定することにより,講義の進行を調節する.本報告では,板書を伴う講義を対象として,両者の動作における相互作用を可視化することを試みる.まず,画像処理により両者の動作に対する特徴量を抽出する.つぎに,両者の相互作用を可視化するために両者の動作の類似度に着目し,相関係数および主成分分析に基づいた両者の動作の類似度を評価するための指標を導入する.さらに,simulation data および講義に対して類似度を評価した結果を示す.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In lectures using blackboard, we can observe the behaviors (listening to the explanation and taking notes) of students corresponding to the behaviors (writing on the blackboard and explanation to students) of lecturers. Next, lecturers adjust the progress of lectures based on the understandings of students estimated based on behaviors of students. In this way, we can see such an interaction between the behaviors of lecturers and students. In this report, we try to visualize the interaction between behaviors of lecturers and students in lectures using blackboard. First, we extract features for behaviors of lecturers and students using image processing. Next, we focus on the similarity between behaviors of lecturers and students for the visualization of the interaction between their behaviors. Furthermore, we introduce the indices based the correlation function and the principal component analysis for the evaluation of the similarity. Finally, we show the evaluation results of the similarity in the simulation data and real lectures.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1155524X
書誌情報 研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)

巻 2022-GN-117, 号 12, p. 1-6, 発行日 2022-05-19
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8744
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:16:17.329499
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3