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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.63
  3. No.4

私的観測下の繰り返し囚人のジレンマにおける協力のダイナミクス

https://doi.org/10.20729/00217615
https://doi.org/10.20729/00217615
e63a2098-5710-47f0-b6ac-1f7aeeb260d0
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6304021.pdf IPSJ-JNL6304021.pdf (1.5 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2022-04-15
タイトル
タイトル 私的観測下の繰り返し囚人のジレンマにおける協力のダイナミクス
タイトル
言語 en
タイトル Dynamics of Cooperation in Repeated Games with Private Monitoring
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文(推薦論文)] ゲーム理論,繰り返しゲーム,囚人のジレンマ,レプリケータダイナミクス
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00217615
ID登録タイプ JaLC
著者所属
SCSK株式会社
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属(英)
en
SCSK Corporation
著者所属(英)
en
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications
著者名 西野上, 和真

× 西野上, 和真

西野上, 和真

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五十嵐, 瞭平

× 五十嵐, 瞭平

五十嵐, 瞭平

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岩崎, 敦

× 岩崎, 敦

岩崎, 敦

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著者名(英) Kazuma, Nishinoue

× Kazuma, Nishinoue

en Kazuma, Nishinoue

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Ryohei, Igarashi

× Ryohei, Igarashi

en Ryohei, Igarashi

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Atsushi, Iwasaki

× Atsushi, Iwasaki

en Atsushi, Iwasaki

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は私的観測下の繰り返し囚人のジレンマにおける協力のダイナミクスを分析した.私的観測は,プレイヤが相手の行動についてノイズを含むシグナルを観測し,そのシグナルを他のプレイヤは観測できないという特徴を持つ.ここで,どんな戦略の組が均衡になるかはゲーム理論の有名な未解決問題の1つであり,本論文では戦略空間を状態数2以下の有限状態機械に限定したレプリケータダイナミクスの帰結から,どのような戦略が生き残るかを吟味した.その結果,利得構造に応じて,4つの社会(非協力,不寛容,相互協力,周期協力)が現れることが分かった.とくに周期協力社会で,非専門家の間では有効と信じられてきたしっぺ返し戦略は最大多数になりうるが,他の戦略と共存しなければならないという不安定さを持つ.一方,他の社会では,ある特定の戦略が人口のほぼすべてを占めるようになる.さらにノイズと突然変異率に関する感度分析から十分広いパラメータにおいて同じ傾向を保つことが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper analyzes the dynamics of cooperation in a repeated prisoner's dilemma under private monitoring, where each player privately observes noisy signals about the opponent's actions. What kind of strategy forms an equilibrium is one of the open, but fundamental questions in game theory. We examine what kind of strategies are abundant in the consequences of replicator-mutator dynamics, where the strategy space is restricted to a finite state automata within two states. As a result, we found that four kinds of societies (non-cooperation, intolerant cooperation, mutual cooperation, and cyclical cooperation) emerge according to payoff structures. In particular, in the cyclical cooperation society, the well-known Tit-for-tat strategy, which is believed to be successful for non-experts, can become the most abundant. However, it is not so stable because it must coexist with other strategies. In the other societies, a particular strategy dominates the population. Furthermore, our sensitivity analysis on the parameters of signal distributions and mutation rate shows that the trend persists for a wide range of parameters.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 63, 号 4, p. 1138-1148, 発行日 2022-04-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
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Ver.1 2025-01-19 15:24:05.336183
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