ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 高齢社会デザイン(ASD)
  3. 2022
  4. 2022-ASD-023

認知症見立て学習活動の具体性評価に基づく経験と知識の関係の分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217609
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217609
7744268c-a42a-49e2-9356-6555759d44f6
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-ASD22023004.pdf IPSJ-ASD22023004.pdf (1.0 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-03-16
タイトル
タイトル 認知症見立て学習活動の具体性評価に基づく経験と知識の関係の分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of the relationship between experience and knowledge based on the concrete evaluation of dementia diagnostic learning activities
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 心身健康デザイン
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
静岡大学
著者所属
静岡大学
著者所属
静岡大学
著者所属
静岡大学
著者所属
一般財団法人オレンジクロス
著者所属
千葉大学医学部附属病院
著者所属
静岡大学
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Orange Cross Foundation
著者所属(英)
en
Chiba University Hospital
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者名 田中, 遥介

× 田中, 遥介

田中, 遥介

Search repository
石川, 翔吾

× 石川, 翔吾

石川, 翔吾

Search repository
楠田, 理佳

× 楠田, 理佳

楠田, 理佳

Search repository
漆畑, 文哉

× 漆畑, 文哉

漆畑, 文哉

Search repository
村上, 佑順

× 村上, 佑順

村上, 佑順

Search repository
上野, 秀樹

× 上野, 秀樹

上野, 秀樹

Search repository
桐山, 伸也

× 桐山, 伸也

桐山, 伸也

Search repository
著者名(英) Yosuke, Tanaka

× Yosuke, Tanaka

en Yosuke, Tanaka

Search repository
Shogo, Ishikawa

× Shogo, Ishikawa

en Shogo, Ishikawa

Search repository
Rika, Kusuda

× Rika, Kusuda

en Rika, Kusuda

Search repository
Fumiya, Urushibata

× Fumiya, Urushibata

en Fumiya, Urushibata

Search repository
Yujun, Murakami

× Yujun, Murakami

en Yujun, Murakami

Search repository
Hideki, Ueno

× Hideki, Ueno

en Hideki, Ueno

Search repository
Shinya, Kiriyama

× Shinya, Kiriyama

en Shinya, Kiriyama

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 学習科学の分野において理論と実践の乖離が課題として指摘されている.筆者らはこれまでに,認知症ケア従事者に対して認知症の状態を分析し改善可能な要因を探る「見立て」に関する医学的知識を学ぶことのできる学習会を提供し,学習効果を確認した一方で学習者の実践につなげるには課題が存在することも明らかとなった.本研究では従来の学習会に「見立ての理論に基づく実践場面のシミュレーション」と「過去経験(実践場面)のリフレクションによる理論の確認」という 2 種類の学習活動を追加し,それらの記述内容と成績変化の関係について分析した.その結果,過去経験に関する記述中に学習会で扱う語句が頻出する学習者の成績が著しく増加していることから,経験の内省による学習効果が明らかとなった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The gap between theory and practice has been pointed out as an issue in the field of learning science. We have provided a learning environment for care practitioners to learn medical diagnostic knowledge, which is to analyze the condition of cognitive disorder and explore for possible factors that can improve the condition, and confirmed the effectiveness of the learning. In this study, we designed two types of learning activities to the conventional learning sessions: “simulation of practical situations based on the theory of assessment” and “confirmation of the theory through reflection on past experiences (practical situations)“. We analyzed the relationship between the content of these descriptions and changes in the performance of diagnostic skill. As a result, it was found that the performance of the learners whose descriptions of past experiences frequently contained words and phrases used in the study group increased significantly, indicating the learning effect of reflection on experiences.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1271737X
書誌情報 研究報告高齢社会デザイン(ASD)

巻 2022-ASD-23, 号 4, p. 1-5, 発行日 2022-03-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-4450
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:26:39.852435
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3