@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00217515, author = {明石, 禎紀 and 伊藤, 毅志 and Yoshiki, Akashi and Takeshi, Ito}, issue = {12}, month = {Mar}, note = {チェスライクゲームにおいてゲームの面白さを評価する方法として,佐々木らが提唱する √B/D(B…平均合法手数,D…平均終了手数)という指標がある.これは,人間のトッププレイヤの棋譜を数多く調べ,√B/D が 0.07 に近いことを示したものである.本研究では,この指標を用いて,5×5 の将棋盤における人間にとって楽しく感じる新しい初期配置を自動生成する手法について考察する.具体的には,人間のトップレベルに調整した 5 五将棋の AI を用いて,様々な初期配置に対して数多くの自己対戦を行って √B/D を調べ,0.07 に近い初期配置を抽出するという手法である.その初期配置をアマチュア有段者に提示して,本当に面白いものになっているのかの評価も行った.本報告では,この自動生成手法と実験結果について報告する., In chess-like games, there is an index called “√B/D” proposed by Sasaki et al. as a way to evaluate the fun of a game. Here, B is the average blanching factor, and D is the average game length. It is based on a study of many game records of top human players, which showed that √B/D is close to 0.07 in this index. In this research, using this index, we discuss a method to automatically generate a new initial positions that are enjoyable for humans in a 5×5 Shogi board. Specifically, we use a 5×5 Shogi AI that is tuned to the top level of human players to examine √B/D for a number of self-playing games against various initial positions, and extract initial configurations that are close to 0.07. We presented these initial positions to amateur players and evaluated whether they were really interesting or not. In this paper, we report on this automatic generation method and the experimental results.}, title = {AIを用いた5x5盤将棋における新しい初期配置の自動生成手法の提案}, year = {2022} }