Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-11 |
タイトル |
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タイトル |
AIを用いた5x5盤将棋における新しい初期配置の自動生成手法の提案 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A Method to Automatically Generate New Initial Positions by Using AI in 5x5 Board Shogi |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
将棋と5五将棋 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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電気通信大学 |
著者所属 |
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電気通信大学 |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Electro-Communications |
著者名 |
明石, 禎紀
伊藤, 毅志
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著者名(英) |
Yoshiki, Akashi
Takeshi, Ito
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
チェスライクゲームにおいてゲームの面白さを評価する方法として,佐々木らが提唱する √B/D(B…平均合法手数,D…平均終了手数)という指標がある.これは,人間のトッププレイヤの棋譜を数多く調べ,√B/D が 0.07 に近いことを示したものである.本研究では,この指標を用いて,5×5 の将棋盤における人間にとって楽しく感じる新しい初期配置を自動生成する手法について考察する.具体的には,人間のトップレベルに調整した 5 五将棋の AI を用いて,様々な初期配置に対して数多くの自己対戦を行って √B/D を調べ,0.07 に近い初期配置を抽出するという手法である.その初期配置をアマチュア有段者に提示して,本当に面白いものになっているのかの評価も行った.本報告では,この自動生成手法と実験結果について報告する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In chess-like games, there is an index called “√B/D” proposed by Sasaki et al. as a way to evaluate the fun of a game. Here, B is the average blanching factor, and D is the average game length. It is based on a study of many game records of top human players, which showed that √B/D is close to 0.07 in this index. In this research, using this index, we discuss a method to automatically generate a new initial positions that are enjoyable for humans in a 5×5 Shogi board. Specifically, we use a 5×5 Shogi AI that is tuned to the top level of human players to examine √B/D for a number of self-playing games against various initial positions, and extract initial configurations that are close to 0.07. We presented these initial positions to amateur players and evaluated whether they were really interesting or not. In this paper, we report on this automatic generation method and the experimental results. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11362144 |
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI)
巻 2022-GI-47,
号 12,
p. 1-7,
発行日 2022-03-11
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8736 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |