WEKO3
アイテム
教材クリックストリームにおける同期率と閲覧行動の分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217450
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2174500ef8968c-68ad-42c7-88bd-64db11a88abe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教材クリックストリームにおける同期率と閲覧行動の分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis of Synchronization Ratio and Opening Behavior in the Teaching Material Clickstream | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | データ分析とシステム開発 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
愛知大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Aichi University | ||||||||
著者名 |
土橋, 喜
× 土橋, 喜
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では多数の大学生を対象にして,Moodle 学習管理システム (LMS) とオンライン教材を使った授業において,教材閲覧における同期率を分析する一つの方法を提案し,教育工学や人間工学的側面から分析結果を考察し,教師と学習者のインタラクションの改善について論じる.学習者の反応は,教師の指示だけでなく,コンテンツの品質,教材の提示方法,モニター画面の性能など様々な影響も同時に受けている.そのため提案する手法では LMS に蓄積された教材クリックストリームに限定して分析を行い,時系列クロスセクション分析を適用することにより同期率を求めた.時系列クロスセクションに基づき,授業中の教材閲覧の同期率をグラフと表で表示する.また同期率は学習者別の時系列クロスセクションに基づいていることから,同期した学習者や,遅れて教材を開く学習者,教材を開かない学習者について観察することができる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This study proposes a method for a large number of university students to analyze the synchronization ratio in opening teaching materials in classes using Moodle learning management system (LMS) and online teaching materials. Furthermore, this research analyzes the results in terms of both educational technology and ergonomics and discusses the improvement in the interaction between teachers and learners. Learners' reactions are influenced not only by the teacher's instructions, but also by various factors such as the quality of the content, the method of presenting the teaching materials, the performance of the software, and the performance of the monitor screen. Therefore, using the proposed method, the analysis was limited to the clickstream of the teaching material accumulated in the LMS. Based on the time-series cross-section analysis, the synchronization ratio of teaching materials in the class is displayed in graphs and tables. Moreover, since the synchronization ratio is based on the time-series cross-section for each learner, one can observe the synchronized learners, the learners who open the teaching materials late, and the learners who never open the teaching materials. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2022-HCI-197, 号 31, p. 1-8, 発行日 2022-03-07 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8760 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |