ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
  3. 2022
  4. 2022-HCI-197

教材クリックストリームにおける同期率と閲覧行動の分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217450
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217450
0ef8968c-68ad-42c7-88bd-64db11a88abe
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-HCI22197031.pdf IPSJ-HCI22197031.pdf (962.1 kB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-03-07
タイトル
タイトル 教材クリックストリームにおける同期率と閲覧行動の分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of Synchronization Ratio and Opening Behavior in the Teaching Material Clickstream
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 データ分析とシステム開発
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
愛知大学
著者所属(英)
en
Aichi University
著者名 土橋, 喜

× 土橋, 喜

土橋, 喜

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では多数の大学生を対象にして,Moodle 学習管理システム (LMS) とオンライン教材を使った授業において,教材閲覧における同期率を分析する一つの方法を提案し,教育工学や人間工学的側面から分析結果を考察し,教師と学習者のインタラクションの改善について論じる.学習者の反応は,教師の指示だけでなく,コンテンツの品質,教材の提示方法,モニター画面の性能など様々な影響も同時に受けている.そのため提案する手法では LMS に蓄積された教材クリックストリームに限定して分析を行い,時系列クロスセクション分析を適用することにより同期率を求めた.時系列クロスセクションに基づき,授業中の教材閲覧の同期率をグラフと表で表示する.また同期率は学習者別の時系列クロスセクションに基づいていることから,同期した学習者や,遅れて教材を開く学習者,教材を開かない学習者について観察することができる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study proposes a method for a large number of university students to analyze the synchronization ratio in opening teaching materials in classes using Moodle learning management system (LMS) and online teaching materials. Furthermore, this research analyzes the results in terms of both educational technology and ergonomics and discusses the improvement in the interaction between teachers and learners. Learners' reactions are influenced not only by the teacher's instructions, but also by various factors such as the quality of the content, the method of presenting the teaching materials, the performance of the software, and the performance of the monitor screen. Therefore, using the proposed method, the analysis was limited to the clickstream of the teaching material accumulated in the LMS. Based on the time-series cross-section analysis, the synchronization ratio of teaching materials in the class is displayed in graphs and tables. Moreover, since the synchronization ratio is based on the time-series cross-section for each learner, one can observe the synchronized learners, the learners who open the teaching materials late, and the learners who never open the teaching materials.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1221543X
書誌情報 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

巻 2022-HCI-197, 号 31, p. 1-8, 発行日 2022-03-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8760
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:29:39.813192
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3