@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00217437,
 author = {髙宗, 楓 and 高島, 健太郎 and 西本, 一志 and Kaede, Takamune and Kentaro, Takashima and Kazushi, Nishimoto},
 issue = {18},
 month = {Mar},
 note = {ゲームなどの対象物について,説明する文章表現がポジティブな表現かネガティブな表現かによって,その対象物への評価や購入意欲などの意思決定が変化する現象はフレーミング効果と呼ばれている.本研究では,特に属性フレーミング効果の文章表現に,補足的に非言語情報を追加すると,評価や意思決定が変化するかについて調査を行った.非言語情報の中でも,円グラフとジェスチャを対象に,円グラフの読取りと描画に属性フレーミング効果が影響するかどうか,および,ジェスチャの追加が対象物の判断や選好に影響を及ぼすかについて実験的に検証した.結果として,円グラフの読み取りや描画の段階では属性フレーミング効果は影響しないことがわかった.またジェスチャにおいては,属性フレーミング効果は基本的に維持されるが,特にポジティブフレームの場合に正確なジェスチャを行うことで属性フレーミング効果が弱まる可能性が示唆された., The framing effect is a phenomenon in which evaluations of an object, such as a game, and decision-making, such as willingness to purchase, change depending on whether the text describing the object is positive or negative. In this study, we investigated the effect of supplementary nonverbal information on evaluation and decision making in the attributional framing effect. Among the nonverbal information, we experimentally examined whether the attributive framing effect affects the reading and description of pie charts and whether the addition of gestures affects judgments and preferences of objects. The results showed that the attribute-framing effect did not affect the reading and description stages of the pie chart. In addition, we found that the attribute-framing effect was basically maintained even if gestures are added, but it could be weakened by accurate gestures, especially in the positive frame.},
 title = {円グラフやジェスチャなどの非言語情報が属性フレーミング効果に与える影響},
 year = {2022}
}