ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2022
  4. 2022-CE-164

小学校での各教科等におけるプログラミング教育実践に関する調査と授業提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217399
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/217399
70472793-3fdb-4c11-aa90-6a55454dbb9a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE22164016.pdf IPSJ-CE22164016.pdf (1.3 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-03-05
タイトル
タイトル 小学校での各教科等におけるプログラミング教育実践に関する調査と授業提案
タイトル
言語 en
タイトル In each subject in elementary school research on programming education and lesson proposal
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
小山市立旭小学校
著者所属
帝京大学理工学部
著者所属(英)
en
Asahi Elementary School
著者所属(英)
en
Faculty of Science and Engineering, Teikyo University
著者名 藤原, 将博

× 藤原, 将博

藤原, 将博

Search repository
渡辺, 博芳

× 渡辺, 博芳

渡辺, 博芳

Search repository
著者名(英) Masahiro, Fujihara

× Masahiro, Fujihara

en Masahiro, Fujihara

Search repository
Hiroyoshi, Watanabe

× Hiroyoshi, Watanabe

en Hiroyoshi, Watanabe

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,小学校の各教科等におけるプログラミング教育の実践状況を調査・分析することを目的とする.まず,研修や授業実践等について小学校教員へのアンケートを実施し,次にコンピュータを用いた実践を中心に,各教科等での授業実践事例を調査した.調査結果から,必修化 2 年目においてプログラミング教育の導入は一定程度進んでいること,教科におけるプログラミング教育事例が増えていることがわかった.それらの調査結果に基づいて,6 年生算数「比例,反比例」「データの整理」での授業を提案し,実践した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this research is to investigate and analyze the practice status of programming education in each subject of elementary school. First, we conducted a questionnaire to elementary school teachers regarding training and lesson practice. Next, we investigated the lesson practice cases in each subject, focusing on the practice using computers. The results of these investigations showed that the programming education was introduced to a sufficient degree for the second year of the compulsory and cases of lesson practices in each subject were increasing. Based on the results, we proposed and practiced lessons in 6th grade arithmetic "proportional, inverse proportional" and "data organization".
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2022-CE-164, 号 16, p. 1-14, 発行日 2022-03-05
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:30:39.711723
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3