Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-05 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ボケとツッコミを取り入れたオンデマンド講義シナリオの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Suggestion of On-demand lecture scenario with “Boke” and “Tsukkomi” |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
現在,公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
現在,公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Presently with Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Presently with Future University Hakodate |
著者名 |
豊田, 哲士
寺井, あすか
|
著者名(英) |
Satoshi, Toyota
Asuka, Terai
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ボケとツッコミを取り入れユーモアをもたせた講義シナリオの提案を行う.コロナ禍により,オンライン授業が主流となってきており,オンデマンド型授業では学習意欲を維持できるような「飽き」を生じさせない講義動画が必要とされる.本研究では,漫才のようなボケやツッコミを講義シナリオに加えることで,「飽きにくい」講義動画の作成を目的としている.そこで,講義シナリオに漫才の要素を加え,自動生成した講義内の重要語に関するボケ・ツッコミを講義シナリオに追加し,2 体のアバターに読み上げさせることで,「飽きの来ない」オンデマンド講義動画を作成した.さらに,講義動画に対する評定実験により,提案動画の「飽きにくさ」に関する検証を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The suggestion of this study is lecture scenarios with humor in mind. On-demand lectures are becoming more and more popular due to COVID19. In addition, students who can't concentrate on lectures are becoming more and more increase. One of the reasons is involved in lectures getting bored. Thus, the aim of this study is to solve this problem by adding comedy-like “Boke” and “Tsukkomi” to lecture scenarios. In addition that, this scenario is said by two avatar. In this way, The results are shown in Table 1. In addition, we conducted a grading experiment on the lecture videos. In addition, the ”boredom resistance” of the proposed videos by conducting a rating experiment on lecture videos is verified. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2022-CE-164,
号 11,
p. 1-5,
発行日 2022-03-05
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |