WEKO3
アイテム
著作権法第35条の改正はLMS利用に何をもたらしたか
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216890
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216890368eded0-7ae8-44f5-a2e8-a95de372d6a3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 著作権法第35条の改正はLMS利用に何をもたらしたか | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | What was Brought to the LMS by the Amendment to Article 35 of the Copyright Act | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学情報メディア教育研究センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Media Center, Hiroshima University | ||||||||
著者名 |
隅谷, 孝洋
× 隅谷, 孝洋
|
|||||||
著者名(英) |
Takahiro, Sumiya
× Takahiro, Sumiya
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 2020年4月に施行された改正著作権法第35条により,他者著作物のLMSや授業収録システムでの公衆送信が一定の条件のもと著作権者に無断で行えるようになった。一方,第35条を根拠としてLMSなどに掲載されたものは,授業期間完了後にアクセス不可とすることが求められている。著作権法第35条の改正により,LMSの利用範囲が拡大すると同時に,ある意味新たな制限が加わったことになる。本稿ではこの状況を振り返り,教育ICT化を最大限に推進するために何が行えるかについて議論する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Revised Article 35 of the Copyright Act, which went into effect in April 2020, allows public transmission of other people's works on LMSs and class recording systems without permission of the copyright holder under certain conditions. On the other hand, the materials, which was posted on LMS on the basis of Article 35, is required to be inaccessible after the completion of the class period. The revision of Article 35 of the Copyright Act has expanded the use of LMS, while at the same time it has added new restrictions on LMS. In this paper, we review this situation and discusse what can be done to maximize the promotion of ICT in education. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2022-CLE-36, 号 16, p. 1-6, 発行日 2022-03-02 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8620 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |