@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00216579, author = {長瀧, 寛之 and 島袋, 舞子 and 小関, 啓子 and 宝官, 孝明 and 兼宗, 進 and Hiroyuki, Nagataki and Maiko, Shimabuku and Keiko, Koseki and Takaaki, Hogan and Susumu, Kanemune}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Feb}, note = {著者らが所属する大学では,1年次学生を対象に情報リテラシー科目「コンピュータリテラシー」を開講しているが,2020年度はコロナ禍の影響を受けて,前期は同期+非同期の完全遠隔授業,後期は基本対面授業としつつ遠隔参加も認めるハイフレックス型の運用となり,結果として同一学生が多様な授業形態で情報リテラシー科目を履修する状況となった.本論文では,本学における2020年度の情報リテラシー科目の実践内容について,その実践の概要と工夫点について報告するとともに,実践結果について学習者のアンケート回答結果を分析することで,情報リテラシーの学習をオンラインで実施することの有用性と課題,学習活動への影響を評価した., Our university offers “Computer Literacy” courses to first-year students of 10 departments, in which students get fundamental skills of computer science and informatics with hands-on practices. Due to COVID-19 pandemic, this courses in 2020 were forced to move to fully online with on-demand learning activities and real-time support in the spring semester, and “HyFlex” in the fall semester. This paper presents how we redesigned and conducted the computer literacy courses as “emergency online” style in 2020 under COVID-19 crisis. This paper also analyses the result based on the students' performance and answers from questionnaires, discussing the impact and problems of learning computer literacy online.}, pages = {70--87}, title = {情報リテラシー科目のオンライン実践と学習活動への影響の評価}, volume = {8}, year = {2022} }