WEKO3
アイテム
教養・基盤系科目におけるPBLベースの質問紙調査入門講義の分析:対面環境および遠隔環境での実践比較
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216578
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2165782c80724a-ab26-4669-94a0-61f9dab59010
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Trans(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-02-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教養・基盤系科目におけるPBLベースの質問紙調査入門講義の分析:対面環境および遠隔環境での実践比較 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis of an Introductory PBL-based Lecture on Questionnaire Survey in Basic Courses: Comparison of Practices between Face-to-face and Remote Environments | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [特集論文] 質問紙調査教育,教授法開発,問題解決型学習(PBL),グループワーク,e-ラーニング,学習管理システム(LMS) | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学学術研究院総合人間科学系 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Humanities, Shinshu University | ||||||||
著者名 |
平井, 佑樹
× 平井, 佑樹
|
|||||||
著者名(英) |
Yuki, Hirai
× Yuki, Hirai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 新型コロナウイルス(COVID-19)の影響により,信州大学で2020年度に開講された多くの共通教育科目は遠隔環境で実施された.この共通教育科目は主に学部1年生が受講するものであり,講義科目であったとしても,グループワーク,レポートの添削,フィールドワークなど,受講者が主体的に学習を行える機会を積極的に提供することが求められていた.本研究で取り上げる「質問紙調査入門」は共通教育科目の中で教養・基盤系の科目として開講され,グループワークを中心としたPBLベースの講義を展開していた.しかしながら,2020年度は講義時間中に受講者同士が対面で顔を合わせることのない完全な遠隔環境で講義を実施した.本研究では,著者が2019年度に実施した対面環境での講義と2020年度に実施した遠隔環境での講義を比較し,「遠隔環境で実施した講義に対する受講者の評価や成果が対面環境で実施した講義と同等であったか」という観点で分析した.具体的には,授業参加度,修得の程度,満足度の3つの観点で比較し,その結果として,両環境における講義で同等の評価や成果が得られたことが明らかになった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Due to the impact of new coronavirus (COVID-19), many of the common education courses offered at Shinshu University in FY2020 were conducted in a remote environment. These courses are mainly taken by first-year undergraduates, and it was recommended to actively provide opportunities for students to learn independently, such as group work, report correction, and fieldwork, even if lecture courses are conducted. The “Introductory Seminar for Questionnaire Surveys,” which will be discussed in this research, was offered as a basic course in the common education curriculum. The lecture was based on Problem Based Learning (PBL) and centered on group work. However, in the 2020 academic year, the lecture was conducted in a completely remote environment without face-to-face meetings. In this research, the author compares the face-to-face lectures conducted in FY2019 and the remote lectures conducted in FY2020, and analyzes them from the perspective of whether the students' evaluations and outcomes of the remote lectures were equivalent to those of the face-to-face lectures. Specifically, the results were compared in terms of the degree of class participation, the degree of mastery, and the degree of satisfaction, and it was found that the evaluations and outcomes of the lectures in both environments were equivalent. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12697953 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 巻 8, 号 1, p. 56-69, 発行日 2022-02-17 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-4234 | |||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |