@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00216577,
 author = {喜連川, 優 and Masaru, Kitsuregawa},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Feb},
 note = {データ駆動という考えが第4の科学として広く多様な学術で取り入れられつつある中で,本稿では,長年データベースシステムの研究に携わってきた者として,教育のデータ駆動化について考察する.コロナ禍が,学生・生徒の学習にどの程度影響を与えたかをデータにより定量的に測定することはきわめて重要といえよう.米国では,そのような取り組みが見られるが,日本も積極的な取り組みが望まれる., Data Driven Science is becoming popular in many areas, which is well known as fourth paradigm. This paper discusses data driven education from the view of database system's researcher. Covid-19 gave large impact on student's learning. Quantitative data analysis is important and such efforts can be found in US. Japan also should work on it.},
 pages = {47--55},
 title = {教育のデータ駆動化―データベースシステム研究者からの一考察―},
 volume = {8},
 year = {2022}
}