Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2022-02-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
オンライン上でのコンピューティング実習支援システム「CreCoSpeek」の開発と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
CreCoSpeek: The Communication Supporting System for Virtual Introductory Programming Classroom |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] プログラミング教育,遠隔教育,実習支援,WebRTC,TA(Teaching Assistant) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者名 |
松澤, 芳昭
落合, 祥希
齋藤, 敦輝
村田, 和義
|
著者名(英) |
Yoshiaki, Matsuzawa
Shoki, Ochiai
Atsuki, Saito
Kazuyoshi, Murata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2020年度は新型コロナウィルス感染拡大防止の観点から,教育現場でICTを利用したフル・オンラインでの授業実施が求められる世情となった.本研究では大学でのプログラミング導入教育において,これまで対面演習で行ってきた教員(TA)-学生間での密なコミュニケーションを損なうことなく授業を展開することを目的に,WebRTC技術を用いたオンライン上でのコンピューティング実習支援システム「CreCoSpeek」の開発と授業実践を行った.本システムの設計目標は,(1)教員が学生達の作業状況を概観し演習進行の雰囲気を感じとることができる,(2)学生の質問や課題レビュに際し画面共有と顔の見えるビデオチャットによる迅速な対応ができる,(3)学生同士が課題を一緒に解いたり,教え合ったり,グループワークを行うことができる,である.文科系学部生約230名を対象とした,教員4名,TA 14名によるプログラミング導入授業で本システムを半年間を運用した.光回線を使用している学生約70%を含むすべての受講生がPCを利用したリモート環境で受講した.システムの利用ログ,利用者へのアンケート分析,対面で行った2019年度との意識調査の年次比較により本システムの評価を行った.その結果,主要なデータとして,(a)1週につき1名あたり平均1.4回の質問対応を行うことができた,(b)約8割の学生が質問がしやすく満足のいく環境で演習ができた,(c)対面授業と遜色のない意識調査の結果であった,という結果が得られた.本システムにより,フル・オンラインのプログラミング導入教育においても,対面授業と同等の品質の演習支援サービスを提供でき,密なコミュニケーションをともなうプログラミング演習を展開できることが示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In 2020, COVID-19 enforced all educational practitioners to conduct educational practices in a fully online environment. In this study, we developed a WebRTC-based software system named “CreCoSpeek” designed to support communication between TAs (Teaching Assistants) and students, and demonstrated the system in a virtual introductory programming classroom. The system was designed to enable (1) teachers can feel the atmosphere of the virtual classroom by looking over at students' working display, (2) teaching assistants in the virtual classroom can quickly and efficiently support students' who need an educational help through video chat, and (3) students can conduct reciprocal teaching with peers and create group working sessions with peers. We demonstrated the system in a university introductory programming class, and approximately 230 1st year grade non-CS university students participated in the virtual classroom. System log analysis, a questionnaire for the system, and a comparison of an awareness survey between the 2020 virtual classroom and the 2019 non-virtual classroom were conducted. The results were as follows: (a) teaching assistants could help average of 1.4 times per one person, and one week, (b) 80% of students answered were satisfied with the system, (c) awareness survey results showed no significant difference between the two years. The results indicated that the system could provide the virtual classroom equivalent to the non-virtual classroom in terms of participants' communication. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 8,
号 1,
p. 35-46,
発行日 2022-02-17
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |