ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.8
  4. No.1

「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた教育AI活用の現状と展望

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216572
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216572
c042ad45-8125-450f-80a4-56cbf9b58eb3
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0801002.pdf IPSJ-TCE0801002.pdf (4.1 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2022-02-17
タイトル
タイトル 「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた教育AI活用の現状と展望
タイトル
言語 en
タイトル Current and Future Prospects of Artificial Intelligence in Education for Fostering Proactive, Interactive, and Authentic Learning
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [招待論文] 主体的・対話的で深い学び,教育AI,ラーニングアナリティクス,学習データ,eポートフォリオ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
東京学芸大学
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University
著者名 森本, 康彦

× 森本, 康彦

森本, 康彦

Search repository
著者名(英) Yasuhiko, Morimoto

× Yasuhiko, Morimoto

en Yasuhiko, Morimoto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 今,教育が大きく変わろうとしている.新学習指導要領では,これからの時代に求められる資質・能力を子供たちに育成し,能動的なアクティブ・ラーナーを育てるための「主体的・対話的で深い学び」が強く求められている.一方,GIGAスクール構想を背景に,1人1台端末と高速大容量通信ネットワークが整備され,先端技術を用いた教育AIが教育現場にも入り込んできた.しかし,この教育AIはこの教育改革を前に進める味方なのだろうか.学習者を受け身にさせ,暗記の勉強に逆戻りさせる可能性があるならば,効果的な教育AIについて早急に議論する必要がある.そこで,本論文では,教育分野におけるAI活用の現状についてまとめ,「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた教育AIの活用について議論し,その展望について述べた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Japanese education is currently going through dramatic changes. Japanese school education requires proactive, interactive, and authentic learning (so-called active learning) to increase students' skills and competencies and enable them to become learners who engage in their learning proactively. In the context of the Global and Innovation Gateway for All (GIGA) School Program, most Japanese schools are equipped with one-to-one terminals for each student and all schools have high-speed and large-capacity communication networks. Artificial Intelligence in Education (AIED) using advanced technology should be used in a multitude of educational scenes. However, problems exist regarding whether AIED can encourage educational changes in Japan. If there is a possibility of schools reverting back to passive rote learning, it is necessary to discuss the effective use of AIED. We discuss a survey we conducted on how AIED is currently used and discuss future prospects of using AIED.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 8, 号 1, p. 1-10, 発行日 2022-02-17
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:48:02.759316
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3