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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.63
  3. No.2

垂直方向の加速度の知覚強度を増幅する錯視技法

https://doi.org/10.20729/00216251
https://doi.org/10.20729/00216251
8ea84beb-2dee-414d-9155-538ab95f8ff5
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6302021.pdf IPSJ-JNL6302021.pdf (3.6 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2022-02-15
タイトル
タイトル 垂直方向の加速度の知覚強度を増幅する錯視技法
タイトル
言語 en
タイトル Amplification of Vertical Acceleration Using Optical Illusion
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] ベクション,錯視,VR,MR,モーションライド
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00216251
ID登録タイプ JaLC
著者所属
慶應義塾大学大学院政策メディア研究科
著者所属
慶應義塾大学環境情報学部
著者所属(英)
en
Graduate School of Media and Governance, Keio University
著者所属(英)
en
Faculty of Environment and Information Studies, Keio University
著者名 斎藤, 文人

× 斎藤, 文人

斎藤, 文人

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中西, 泰人

× 中西, 泰人

中西, 泰人

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著者名(英) Mondo, Saito

× Mondo, Saito

en Mondo, Saito

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Yasuto, Nakanishi

× Yasuto, Nakanishi

en Yasuto, Nakanishi

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 VRアトラクションの普及にともない,臨場感を高めるベクション生成の技術が注目されている.今後普及が見込まれるMRアトラクションでは現実世界の様子も見えるため,ベクションを生成する視覚刺激の座標のすべてを動かすことができないという問題がある.そこで2次元の視覚刺激で3次元の立体感を感じさせることのできる錯視に着目し,錯視を床面に配置することでMR空間に配置されたバーチャルオブジェクトへの視線を妨げることなくベクションの生成ができるという仮説をもとに,まずはVR空間におけるベクションと錯視の関係について調査した.本稿では,錯視の種類,垂直方向の加速度の提示中における錯視の配置,視線の水平方向角度,提示位置として床面と天井面での比較についての実験を行い,床面に錯視を提示する手法の有効性を検証した.結果,垂直方向の加速度を提示中に視覚刺激としてテクスチャ勾配の錯視を床面に提示し,錯視に直接意識が向かない位置に視線を向けた状態で観察することで垂直方向のベクションの強度を増幅できることが明らかとなった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 With the spread of VR attractions, the technology of vection generation to enhance the sense of realism has been attracting attention. In MR attractions, which are expected to become popular in the future, there is a problem that not all of the coordinates of the visual stimuli used to generate vection can be moved because the real world is also visible. Based on the hypothesis that vection can be generated without interfering with the gaze to the virtual objects in the MR space by placing the illusion on the floor, we first investigated the relationship between vection and illusion in the VR space. In this paper, we investigate the relationship between vection and illusion in VR space. In this paper, we examined the types of illusions, the placement of illusions during the presentation of vertical acceleration, the horizontal angle of gaze, and the comparison of the presentation position between the floor and the ceiling to verify the effectiveness of the method of presenting illusions on the floor. As a result, it was found that the intensity of the vertical vection could be amplified by presenting the illusion of the texture gradient on the floor as a visual stimulus during the presentation of vertical acceleration and observing it with the gaze turned to a position where the observer is not directly conscious of the illusion.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 63, 号 2, p. 437-445, 発行日 2022-02-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
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Ver.1 2025-01-19 15:49:10.376078
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