@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00216356,
 author = {島田, 雄輝 and 薄羽, 大樹 and 宮下, 芳明 and Yuki, Shimada and Hiroki, Usuba and Homei, Miyashita},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Feb},
 note = {視線を用いたポインティングでは,特に小さいターゲットを狙うとき,1次のみのサッカードでは到達できず2次以上のサッカードが発生する.2次以上のサッカードは操作時間を増加させるため,1次サッカードのみでターゲットに到達しやすいことが望ましいと考えられる.本研究では,ターゲットまでの距離とターゲットの大きさをもとに1次サッカードエラー率を予測できるモデルを提案する.1次サッカードエラー率とは,1次サッカードのみでターゲットに到達できない確率である.1次元のポインティングタスクによる実験データに対し,提案モデルは高い適合度および,交差検証の結果,低い平均絶対誤差を示した.また,提案モデルに基づき,既存のインタフェースにおけるターゲットの大きさを修正する際に発生する1次サッカードエラー率を予測する例を示した., In gaze-based pointing, when a target is small, users cannot select it using only a primary-saccade. Consequently, secondary or higher saccades are performed. Performing secondary or higher saccades increases the movement time, and thus, it is desirable that users can easily reach the target using only the primary-saccade. In this paper, we propose a novel prediction model for the primary-saccade error rate in gaze-based pointing based on the distance to the target and the target width. Primary-saccade error rate means the probability that the users cannot reach the target using only the primary-saccade. To evaluate this model, we conduct an experiment in which participants perform a 1D gaze-based pointing task. Based on the result, our model shows a high adjusted R2 and a low average MAE. In addition, we demonstrate an example of predicting the primary-saccade error rate based on our proposed model that occurs when modifying the target width on an existing interface.},
 pages = {413--423},
 title = {視線を用いた1次元ポインティングにおける1次サッカードエラー率のモデル化},
 volume = {63},
 year = {2022}
}