@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00216221, author = {坂東, 宏和 and 山下, 真幸 and 上西, 秀和 and 坂田, 信裕 and Hirokazu, Bandoh and Masaki, Yamashita and Hidekazu, Kaminishi and Nobuhiro, Sakata}, issue = {15}, month = {Jan}, note = {本稿では,Web 会議システムを利用したリアルタイムかつオンライン形式の授業,または,Web 会議システムを利用して同時配信または録画を行っている対面授業において,授業中,教師による説明や指示等を聞き逃した学生が,少し前の時間に遡って説明等を再確認できる環境の実現を目的とした,授業経過把握支援ツールの試作と試用について報告する.具体的に本ツールは,Web 会議システムの画面のスクリーンショットと,音声認識によりテキスト化した教師の発話をリアルタイムに記録・蓄積する.学生が授業中の必要な時にそれらを参照することで,授業中聞き逃した部分等を,静止画とテキストで容易に確認できる.看護専門学校において,情報に関する授業の中で試用評価を行ったところ,80% 以上の学生が授業内容の理解に役立つ,または,やや役立つと回答し,本ツールの有用性が示唆された., We report on a preliminary implementation and trial of the tool that enables students to look back the contents of the ongoing class when they missed hearing teacher's speech. The tool is inteneded for use in a real-time online class or an in-person class recorded and simultaneously streamed. During a class period, this tool executes screen capture of web conference system, generates subtitles of teacher's speech via a speech recognition system, and stores both of them. By watching the stored still images with subtitles, students can easily review the contents they missed in a class at any time they like. In the assessment of the tool executed during the class on ICT of the nursing shool, more than 80% of students answered that the tool was useful or somewhat useful for understanding the class content, suggesting the usefulness of this tool.}, title = {授業中に今までの内容を静止画とテキストで確認できるツールの試作と試用}, year = {2022} }