Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
作業手順内の行為の目的を表出し構造化する方法の提案――介護現場での目的指向知識構造化 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Methodology of Structuring Knowledge by Discussing Purposes of Each Action in Procedure-based Knowledge Graph: Structuring Purpose-based Knowledge Graph with Care-giving Experts |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:社会課題を解決するコラボレーション技術とネットワークサービス] ナレッジグラフ,目的指向知識,知識工学,気づき支援 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00215715 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター/千葉工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター/国立情報学研究所/理化学研究所革新知能統合研究センター |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST / Chiba Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST / National Institute of Informatics / RIKEN Center for Advanced Intelligence Project |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST |
著者名 |
伊集院, 幸輝
小早川, 真衣子
飯野, なみ
西村, 拓一
|
著者名(英) |
Koki, Ijuin
Maiko, Kobayakawa
Nami, Iino
Takuichi, Nishimura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
熟練者の高齢化を背景に,介護業務などのサービス業や製造業の分野においては,熟練者の知識を集約し,人材育成やヒューマンエラーの予防に活用する技術が求められている.マニュアルによる知識共有は進められているが,熟練者の知識(行為の目的など)は十分に含まれておらず,それらを獲得し共有できる仕組みを構築することが急務である.そこで本研究は,作業手順内の行為の目的を表出し構造化する方法を提案した.まず既存のマニュアルなどから作業手順を構造化し,作業手順知識を構築する.この作業手順の中の各行為の目的を介護士が話し合い,構造化し目的指向知識を構築する.その後,複数の作業を目的ベースで振り返り,共通理解を深める.これらの作業手順知識と目的指向知識の構築と振り返りを一連の流れとした知識構造化手法を,複数の介護業務(食事介助,排泄介助,入浴介助,移乗介助)に関して実施した.この方法を用いた知識構造化ワークショップを実施した結果,介護士が大事にしている,または新人教育で伝える必要のある目的が表出され,作業手順知識と目的指向知識を構築することができた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The needs of acquiring the knowledge at manufacturing industry and service site are growing due to the aging society that the experts are retiring employment. There are several trials to share the knowledge with work manual or instructions, although the knowledge of the experts such as purpose or decision-making rules of experts are still not obtained. This paper proposed a new method of collecting and articulating that knowledge using two separated knowledge graphs, procedure-based and purpose-oriented knowledge graphs. The proposed method was aimed to link the multiple purposes to a single action node in procedure-based knowledge graph. Therefore, in this study, we proposed a method of expressing and structuring the purpose of actions in the work procedure. The first step is to structure the work procedure from the existing manual and other sources, and build up the work procedure knowledge. In this step, the purpose of an action in the procedure is considered and structured to build purpose-oriented knowledge. This step is done for all work procedures, and each purpose-oriented knowledge is fused. After that, look back on multiple tasks on a purpose-based basis and deepen a common understanding. As a result of conducting a knowledge structuring workshop using this method, it was possible to construct work procedures and purpose-oriented knowledge, and to express and structure the purposes that the field members felt meaningful which they felt the importance from purpose-oriented knowledge. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 1,
p. 104-115,
発行日 2022-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |