@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00214199, author = {天野, 由貴 and 隅谷, 孝洋 and 長登, 康 and 稲垣, 知宏 and Yuki, Amano and Takahiro, Sumiya and Yasushi, Nagato and Tomohiro, Inagaki}, issue = {24}, month = {Nov}, note = {広島大学では,学部新入生必修科目「大学教育入門」を開講している.2019 年度まで,全 15 回のうち 1 回「アカデミック・プレゼンテーション」の授業を反転授業として実施していた.コロナ禍の影響もあり 2020 年度と 2021 年度はオンライン授業のみとなり,対面授業は行わなかった.課題として学生が提出したスライドのデザインをチェックリストに基づいて採点し,反転授業とオンライン授業の結果を比較検討した.動画の視聴をしたグループのほうがしなかったグループより採点結果が良かった.また,対面授業を行なった 2019 年度よりも対面授業を行なっていない 2021 年度の方が採点結果が良かった., ”Introduction to University Education” is a compulsory course for fresh undergraduate studentsat Hiroshima University. Until the 2019 academic year, one of the 15 classes, ”Academic Presentation,” was offered as a flipped classroom. Due to the Corona disaster, only online classes were offered in FY2020 and FY2021, and no face-to-face classes were held. In this study, slide designs submitted by students as assignments were graded based on a checklist, and the results of the flipped class and the online class were compared. The group that watched the video scored better than the group that did not. And, the score result was better in fiscal 2021 in fiscal 2019 and fiscal 2021.}, title = {アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較}, year = {2021} }