Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-11-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Comparison of Learning Effectiveness on Academic Presentation with and without Face-to-Face Teaching by Checklist |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
CE一般発表セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
広島大学図書学術情報グループ |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Library Information Plannning Group, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者名 |
天野, 由貴
隅谷, 孝洋
長登, 康
稲垣, 知宏
|
著者名(英) |
Yuki, Amano
Takahiro, Sumiya
Yasushi, Nagato
Tomohiro, Inagaki
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
広島大学では,学部新入生必修科目「大学教育入門」を開講している.2019 年度まで,全 15 回のうち 1 回「アカデミック・プレゼンテーション」の授業を反転授業として実施していた.コロナ禍の影響もあり 2020 年度と 2021 年度はオンライン授業のみとなり,対面授業は行わなかった.課題として学生が提出したスライドのデザインをチェックリストに基づいて採点し,反転授業とオンライン授業の結果を比較検討した.動画の視聴をしたグループのほうがしなかったグループより採点結果が良かった.また,対面授業を行なった 2019 年度よりも対面授業を行なっていない 2021 年度の方が採点結果が良かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
”Introduction to University Education” is a compulsory course for fresh undergraduate studentsat Hiroshima University. Until the 2019 academic year, one of the 15 classes, ”Academic Presentation,” was offered as a flipped classroom. Due to the Corona disaster, only online classes were offered in FY2020 and FY2021, and no face-to-face classes were held. In this study, slide designs submitted by students as assignments were graded based on a checklist, and the results of the flipped class and the online class were compared. The group that watched the video scored better than the group that did not. And, the score result was better in fiscal 2021 in fiscal 2019 and fiscal 2021. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2021-CLE-35,
号 24,
p. 1-6,
発行日 2021-11-27
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |