WEKO3
アイテム
大学初年次生における情報リテラシーの経年の変化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/214196
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/21419603160572-49ce-4216-b824-f969e745bd18
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-11-27 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学初年次生における情報リテラシーの経年の変化 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Secular changes in information literacy for first-year university students | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CE一般発表セッション(1) | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
山口県立大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
山口県立大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Yamaguchi Prefectural University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Yamaguchi Prefectural University | ||||||||||
著者名 |
畔津, 忠博
× 畔津, 忠博
× 吉永, 敦征
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本論文では,大学初年次生が獲得している情報リテラシーとパソコンの使用開始時期との関係について,2016 年と 2019 年に行なったアンケート調査に基づき報告する.2016 年と 2019 年に行なった調査の比較から,PC の情報リテラシーは依然として家庭環境に依存する文化資本である可能性が引き続き観察された.本調査における情報リテラシーの指標には PC の入力に関する主観的評価を採用している.主観的評価の妥当性を検証するため,PC へのタイピングの速度を計測し,主観的評価とタイピングの速度の相関を求めた.その結果,両者には正の相関があることを確認し,主観的評価を情報リテラシーの暫定的な指標として用いることとしている.この情報リテラシーの指標を用いて,すべての学生は,情報リテラシーの高い群と情報リテラシーの低い群とに分けられる.2 群の比較により,情報リテラシーの低い学生よりも情報リテラシーの指標が高い学生は,一般に良く利用されている PC のアプリケーションの利用率が高い傾向にあることが判明した.しかしながら,2019 年度の調査では,PC のアプリケーションの利用率に両者の差が減少していることも確認できる.また,情報リテラシーの指標が高い傾向にあった学生は,情報リテラシーの指標が低い学生よりも,小学生のときに家庭に PC が存在し利用していた割合が高かった.その一方で,小学生のときに学校でのみ PC に触れていた学生の中には情報リテラシーの指標が高い場合もあり,学校教育の有効性も引き続き観察された. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In this paper, we report on relationships between information literacy and the period of beginning PC use for first-year university students based on the questionnaire surveys conducted in 2016 and 2019. A comparison of the 2016 and 2019 surveys suggests that PC information literacy may still be related to cultural capital that depends on the home environment. In this study, the subjective evaluation of PC input is used as the index of information literacy. To verify the validity of the subjective evaluation, the speed of typing on PC is measured, and the correlation between the subjective evaluation and the typing speed is obtained. As a result, it is confirmed that there is a positive correlation between them, and subjective evaluation is used as a provisional index of information literacy. Using this information literacy index, all students are divided into a group with high computer literacy skills and a group with less computer literacy skills. By comparing the two groups, students with high computer literacy skills tend to have a higher utilization rate of commonly used PC applications more than students with less computer literacy skills. However, in the 2019 survey, it is also confirmed that the difference of the utilization rates of commonly used PC applications between the two groups has decreased. In addition, students with high computer literacy skills are more likely to have PC at home when they were in elementary school than students with less computer literacy skills. On the other hand, some students who were exposed to PCs only at school in elementary school have high computer literacy skills, and the effectiveness of school education is still observed. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2021-CLE-35, 号 21, p. 1-7, 発行日 2021-11-27 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8620 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |