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  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2021

強化学習によるエージェントの戦術獲得の分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213441
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213441
379e199b-9e86-4176-9ba8-2e966d19d4ae
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2021020.pdf IPSJ-GPWS2021020.pdf (3.2 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2021-11-06
タイトル
タイトル 強化学習によるエージェントの戦術獲得の分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of Acquisition of Strategies for Agents in Reinforcement Learning
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 強化学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 マルチエージェント
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己対戦
キーワード
主題Scheme Other
主題 戦術
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
立教大学大学院人工知能科学研究科
著者所属
立教大学大学院人工知能科学研究科
著者所属(英)
en
Rikkyo University,Graduate School of Artificial Intelligence and Sciences
著者所属(英)
en
Rikkyo University,Graduate School of Artificial Intelligence and Sciences
著者名 長友, 結希

× 長友, 結希

長友, 結希

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三宅, 陽一郎

× 三宅, 陽一郎

三宅, 陽一郎

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著者名(英) YUKI, NAGATOMO

× YUKI, NAGATOMO

en YUKI, NAGATOMO

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YOUICHIRO, MIYAKE

× YOUICHIRO, MIYAKE

en YOUICHIRO, MIYAKE

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,ゲーム内のエージェント(キャラクター)に強化学習によって自律的に戦術を獲得させる手法の確立を探求する.このような自律的な戦術の獲得は,複雑化するゲーム開発において自動的なキャラクターAIの生成につながるものとして期待することができる.本研究でデモとして提示するのは,対戦型サッカーゲームであり,動的な環境の中でキャラクターが自ら最適な行動のみならず戦術を獲得する結果を提示する.強化学習のフレームワークとしてはUnity ML-Agents に実装された MA-POCA を用いる.強化学習は一般的にゲームスコアを伸ばす方向に開発されるが,本実装ではスコア自体よりもエージェントが新たな戦術を発見することに着目している.また,エージェントの移動ログを解析することで学習を通じてエージェントが戦術を獲得していくことを可視化した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, we inquire into the establishment of a method for autonomously acquiring tactics by reinforcement learning for agents (characters) in the game. The autonomous acquisition of strategies can be expected to lead the automatic generation of character AI in complicated game development. In this study, we used a competitive soccer game in which the characters acquire not only the optimal behavior but also the strategies. As the framework of the reinforcement learning, we used MA-POCA implemented in Unity ML-Agents. Reinforcement learning is generally developed toward increasing the game score, but this study focuses on the agent discovering new strategies rather than the score itself. In addition, by analyzing the movement log of the agent, it was visualized that the agents acquired tactics through learning.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2021論文集

巻 2021, p. 106-110, 発行日 2021-11-06
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 17:09:38.886613
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