ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2021

メタAI を用いたFPS ゲーム難易度の自動チューニング

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213430
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213430
23d21b21-ee22-4367-a850-386872aa1fed
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2021009.pdf IPSJ-GPWS2021009.pdf (2.6 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2021-11-06
タイトル
タイトル メタAI を用いたFPS ゲーム難易度の自動チューニング
タイトル
言語 en
タイトル Meta AI-based Automatic Tuning of FPS Game Difficulty
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ファーストパーソン・シューティングゲーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 メタAI
キーワード
主題Scheme Other
主題 動的難易度調整
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
立教大学大学院人工知能科学研究科
著者所属
立教大学大学院人工知能科学研究科
著者所属(英)
en
Rikkyo University,Graduate School of Artificial Intelligence and Sciences
著者所属(英)
en
Rikkyo University,Graduate School of Artificial Intelligence and Sciences
著者名 宋, 亜成

× 宋, 亜成

宋, 亜成

Search repository
三宅, 陽一郎

× 三宅, 陽一郎

三宅, 陽一郎

Search repository
著者名(英) ASEI, SOU

× ASEI, SOU

en ASEI, SOU

Search repository
YOUICHIRO, MIYAKE

× YOUICHIRO, MIYAKE

en YOUICHIRO, MIYAKE

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 対戦ゲームにおいて,ユーザーの楽しさを維持するために適度な難易度が重要である.1980 年代にはゲーム内において、ゲーム全体を俯瞰的に監視しコントロールするメタ AI を実装することによって,プレイスキルを解析し難易度を低減する事例があるが,FPS ゲームにおける動的難易度調整はなかった.また,「プレイヤー対環境」形式のファーストパーソン・シューティング(PVE-FPS)ゲームは,同じゲームをプレイしても,ユーザーのプレイスキルの差によって異なるゲーム難易度として感じられる問題が存在している.本研究では,メタ AI を用いてゲーム難易度を自動的にチューニングすることで、ユーザープレイの楽しさを維持するゲーム AI の実現を目指す.本研究では,作成したメタ AI システム(GBM-AI:Game Balancing Meta-AI)をオリジナル FPS ゲーム「MetaFPS」に実装する.まず、テスト実験を行い,難易度チューニング用の初期データセットを取得する.その上に,K 近傍法の手法に基づいてプレイヤースキルを分類し,適度な難易度に調整する.評価実験として,GBM-AI ありまたは GBM-AI なしの対照実験を行った.その結果,GBM-AI は上級者レベルの人間プレイヤーにチャレンジを与える環境を実現することを確認できた.一方,初心者レベルのプレイヤーのスコアが伸びず難易度が高すぎて調整が合っていない可能性も示唆された.そこで,初心者でも楽しめるために,キャラクターAI も考慮した新たな難易度調整手法を検討する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In competitive games, a moderate level of difficulty is important to maintain the user's enjoyment. In the 1980s, a meta-AI that monitors and controls the entire game from a bird's-eye view was implemented in the game to analyze play skills and reduce difficulty, but dynamic difficulty adjustment in FPS games was not available. However, there was no dynamic difficulty adjustment in FPS games. In addition, "player vs. environment" style first person shooter (PVE-FPS) games have a problem that the same game can be perceived as different game difficulties depending on the differences in play skills of users. In this study, we aim to realize a game AI that maintains the enjoyment of user play by automatically tuning the game difficulty using meta-AI. In this study, we implement the created meta-AI system (GBM-AI: Game Balancing Meta-AI) in our original FPS game "MetaFPS". First, we conduct a test experiment to obtain an experimental dataset for difficulty tuning. First, we conduct a test experiment to obtain an experimental dataset for difficulty tuning. Then we classify the player skills based on the K-nearest neighbor method and tune the difficulty to a reasonable level. As an evaluation experiment, we performed a control experiment with GBM-AI or without GBM-AI. As a result, it was confirmed that GBM-AI can realize an environment that gives challenge to advanced level human players. On the other hand, it was suggested that the difficulty level might be too high and the adjustment might not be right because the score of novice level players did not increase. Therefore, we will study a new difficulty adjustment method that also takes character AI into account so that even novice players can enjoy the game.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2021論文集

巻 2021, p. 49-56, 発行日 2021-11-06
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 17:09:52.072833
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3