ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2021

対戦型格闘ゲームにおけるゲームバランスの自動調整

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213424
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/213424
69bfc960-108c-44b9-a2c5-e82092c8aab1
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2021003.pdf IPSJ-GPWS2021003.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2021-11-06
タイトル
タイトル 対戦型格闘ゲームにおけるゲームバランスの自動調整
タイトル
言語 en
タイトル Automatic game balance adjustment in fighting games
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ゲームAI
キーワード
主題Scheme Other
主題 ゲームバランス
キーワード
主題Scheme Other
主題 遺伝的アルゴリズム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
関西学院大学
著者所属
福知山公立大学
著者所属
関西学院大学
著者所属(英)
en
Kwansei Gakuin University
著者所属(英)
en
The University of Fukuchiyama
著者所属(英)
en
Kwansei Gakuin University
著者名 江口, 雄貴

× 江口, 雄貴

江口, 雄貴

Search repository
藤井, 叙人

× 藤井, 叙人

藤井, 叙人

Search repository
片寄, 晴弘

× 片寄, 晴弘

片寄, 晴弘

Search repository
著者名(英) Yuki, Eguchi

× Yuki, Eguchi

en Yuki, Eguchi

Search repository
Nobuto, Fujii

× Nobuto, Fujii

en Nobuto, Fujii

Search repository
Haruhiro, Katayose

× Haruhiro, Katayose

en Haruhiro, Katayose

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 対戦ゲームにおけるゲームバランス(強さに関連するパラメータ)の調整は「楽しさ」の提供視点での根幹的な要求事項の一つである.キャラクタを選択して対戦を実施する格闘ゲームにおいては,一部キャラクタが絶対的に強いものにならないよう,キャラクタ毎との複数のパラメータを同時並行的に調整していかなければならない.このパラメータ調整は極めて煩雑であり,その回避手段として,ゲーム AI 同士を対戦させた自動パラメータ調整が実施されつつある.自動パラメータ調整後,最終的に構成されたキャラクタには,人間がプレイする上で,自然で,かつ「適切なゲームバランス」と,いわゆる「キャラ付け」がなされていること求められる.本稿では 生物学的制約 による 「人間らしい」振る舞いを考慮したゲーム AI の利用と島モデル遺伝的アルゴリズム の利用によって 人手を介さずに「適切なゲームバランス」と「キャラ付け」とを同時に実現する手法を提案した. 実験の結果, 提案手法は 3 種類のキャラクタの特徴を維持したまま, 平均勝率を 50%に近づけることができた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The adjustment of game balance (parameters related to strength) in competitive games is one of the fundamental requirements from the perspective of providing "fun". In fighting games, where players select characters to play against each other, it is necessary to simultaneously adjust multiple parameters for each character to prevent some characters from becoming absolutely stronger than others. In order to avoid this complicated parameter adjustment process, automatic parameter adjustment is being implemented by having the game AI play against each other. In this paper, we propose a new method of automatic parameter adjustment for game AI. In this paper, we propose a method to achieve both "appropriate game balance" and "characterization" without human intervention by using a game AI that takes into account "human-like" behavior due to biological constraints and an island model genetic algorithm. As a result of experiments, the proposed method maintains the characteristics of the three types of characters, and the average winning rate is close to 50%.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2021論文集

巻 2021, p. 15-19, 発行日 2021-11-06
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 17:09:59.121534
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3