@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212828, author = {三浦, 寛也 and 浜中, 雅俊}, issue = {4}, month = {Sep}, note = {音楽情報処理と人間の身体機能との融合が未来の音楽表現を開拓する.本論文では,演奏者の未来の演奏のコントロールを可能とするインタラクティブなアンサンブル演奏システム「Deep Augmented Performers」について述べる.このシステムは,メロディモーフィング手法を用いて作編曲された楽曲を筋電気刺激 Electrical Muscle Stimulation (EMS) に変換し,手指や足に装着したデバイスによって複数の演奏者の身体動作を同期・制御し,アンサンブル演奏を達成するものである.演奏するメロディのバリエーションは,人が音楽を聴取する知能の仕組みを形式化した理論である Generative Theory of Tonal Music (GTTM) に基づいて作曲され,複数のメロディのセグメントを自由に操作することで,メロディの全体的な構造を保持したまま,装飾音のみを変化させることができる.提案システムを用いたユーザスタディによる評価から,その有効性を確認した., The fusion of music-information processing and human physical functions will enable new musical experiences to be created. We developed an interactive music system called “Deep Augmented Performers,” which provides users with the experience of conducting a musical performance. This system converts music arranged using melody morphing into electrical muscle stimulation to control the body movements of multiple performers (e.g., musicians and dancers) via devices attached to the performers' hands and feet. The melodies used in the system are divided into segments, and each segment has multiple variations of melodies. The user can interactively control the performers, thus the actual performance. We confirmed the effectiveness as a new method of performance expression, from the evaluation of user studies using the proposed system.}, title = {Deep Augmented Performers: メロディモーフィングと身体機能の融合によるアンサンブル演奏システム}, year = {2021} }