@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212689, author = {中村, 一仁 and 青山, 幹雄 and Kazuto, Nakamura and Mikio, Aoyama}, book = {ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム2021論文集}, month = {Aug}, note = {企業の DX には,デジタル変革戦略の立案が重要である.しかし,デジタル変革戦略の立案は,将来のビジネス環境・顧客ニーズの仮説を基に将来像を描く必要や,ビジネスニーズとデジタル技術の2つの観点から実現性の高いビジネスアイデアを創出する必要があり困難である.本稿では,著者らの経験から得られたデジタル変革戦略立案に向けた課題をまとめ,その課題を解決するための方法論であるデジタル変革戦略立案フレームワークと,それを行うための1つの手法であるデジタル変革戦略立案ワークショップを提案する.デジタル変革戦略立案フレームワークを企業の DX プロジェクトのデジタル変革戦略の立案に適用した実践事例と,実践を通じた評価結果を報告する., A DX Strategy is important for companies to realize DX. Planning a DX strategy is difficult because it requires drawing a future image based on hypotheses of the future business environment and customer needs, and conceiving feasible business ideas from the two viewpoint of business needs and digital technology. In this paper,we summarize challenges for planning DX strategy from our practices and propose two methodologies which are a framework for planning DX Strategy and DX Strategy Workshop. This paper reports some practices that apply proposed framework and workshop,and evaluation results by those practices.}, pages = {84--92}, publisher = {情報処理学会}, title = {DXに向けたデジタル変革戦略の立案方法論の提案と評価}, volume = {2021}, year = {2021} }