@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212524,
 author = {上野, 高明 and 菊地, 陽介 and 伊藤, 章 and 大岸, 智彦 and Takaaki, Ueno and Yosuke, Kikuchi and Akira, Ito and Tomohiko, Ogishi},
 issue = {1},
 month = {Aug},
 note = {現在我が国では,安全運転支援を目的とした車車間の通信方式として 700MHz 帯安全運転支援システム (ITS Connect) が利用されているが,自動運転支援などへの用途拡大のため,3GPP リリース 16 に準拠した 5G New Radio based Cellular Vehicle-to-Everything (NR C-V2X) の方式が新たに検討されている.従来方式の 3GPP リリース 14 準拠の Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X) と比べると,誤り検出方式の改善,輻輳制御処理,HARQ (Hybrid Automatic Repeat  request : パケットの再送制御) の実装等の改善が行われている.筆者らは,これまでにシミュレーションにより無線通信の基本性能の評価を進めてきた [1].本稿では 5G NR-V2X (3GPP リリース 16 準拠) が持つ輻輳制御機能の性能評価をシミュレーションで行い,V2X  アプリケーションの観点から本方式の有用性を考察する.シミュレーション評価により,輻輳制御機能よって通信エリアにおける SINR の改善を確認し,特定アプリケーションにおける受信成功率の改善が確認できた., Currently, in Japan, the 700MHz band safe driving support system (ITS Connect) is used as a communication method among vehicles for the purpose of safe driving support. On the other hand, 5G compliant with 3GPP Release 16, i.e. a new Radio based Cellular Vehicle-to-Everything (NR C-V2X) method, is proposed to expand applications such as automatic driving support. Compared to the conventional 3GPP Release 14 compliant Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X), functions for error detection, congestion control and HARQ (Hybrid Automatic Repeat request: packet retransmission control) are newly implemented. We have analyzed the basic performance of wireless communication by simulation, so far. In this paper, we analyze the performance of the congestion control function of 5G NR-V2X (3GPP Release 16 compliant), and consider the usefulness of this method from the viewpoint of V2X applications. By simulation analysis, the improvement of SINR in the communication area owing to the congestion control function has been confirmed, and the improvement of the reception success rate in a specific application has been confirmed.},
 title = {車車間での情報共有における5G NR based C-V2X輻輳制御方式の有用性に関する検討},
 year = {2021}
}