@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212353, author = {井上, 仁 and Inoue, Hitoshi}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, month = {Aug}, note = {オンライン授業における学習者の環境は対面授業と大きく異なる.対面授業では学習者のほとんどが同じ環境で受講するのに対して,オンライン授業では PC やネットワークの状況や家庭環境に大きく依存する.そのため,受講時の問題の原因が,個人環境,プロバイダー,システム等のどこにあるのかを教員や受講者が把握するのは容易でない.そこで,オンライン授業の実施状況を提供するダッシュボードを作成した., The environment of learners in online classes differs greatly from that of face-to-face classes. In contrast to face-to-face classes, where most learners use the same environment, online classes are highly dependent on PC and network conditions and the home environment. Therefore, it is not easy for instructors and students to understand where the cause of problems lies in the personal environment, provider, or system. To solve this problem, we developed a prototype of a dashboard that provides information on the status of online classes.}, pages = {133--137}, publisher = {情報処理学会}, title = {オンライン授業実施状況ダッシュボード}, volume = {2021}, year = {2021} }