Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2021-08-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
国際協働によるオンラインASEAN研修実践 - コロナ禍における国際交流に関する学修機会の確保にむけて - |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Online ASEAN Study Tour through International Collaboration To Secure International Exchange Learning Opportunities amid The Covid-19 Pandemic |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
文教大学 |
著者所属 |
|
|
|
文教大学 |
著者所属 |
|
|
|
文教大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Bunkyo University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Bunkyo University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Bunkyo University |
著者名 |
吉田, 知加
清水, 一彦
櫻井, 淳
|
著者名(英) |
Chika, Yoshida
Kazuhiko, Shimizu
Jun, Sakurai
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2020 年度は Covid-19 の影響により,企画していた海外現地研修の実施が見送られる中で,文教大学情報学部国際交流委員会では,オンラインによる海外研修を協定校であるベトナム FPT 大学と企画し実践した.その研修は,文教大学の学生以外にベトナム,タイ,インドネシアの大学の日本語学科の学生により構成され,アジア諸国の文化・慣習の理解と交流を目的とした,初めての日本語によるオンライン研修となった.プログラムは週末の 4 日間で実施され,国別の学生チームの発表のみならず,各国からの参加者により混合で構成されたチームによるディスカッション,ディベート,日本語授業等ユニークなプログラム構成により遂行された.本研究では,その研修プログラムを報告すると共に,研修直後実施の調査からオンラインによる国際交流研修の有用性を確認し,その可能性と課題を考察する.この研究成果がオンラインによる国際交流研修企画へ貢献できることと,今後この様な危機的状況下でのオンライン研修実施を計画する他大学への参考となることを目的とする. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In place of the scheduled overseas study tour that was cancelled due to the Covid-19 pandemic in fiscal year 2020, the International Exchange Committee of the Faculty of Information and Communications, Bunkyo University, planned and implemented an online overseas study tour in collaboration with its partner university, FPT University, Vietnam. Other than students from Bunkyo University, the program participants were students enrolled in the Japanese language departments of universities in Vietnam, Thailand, and Indonesia. It was the first online study tour to be held in the Japanese language with the aim to foster interaction and understanding on the culture and customs of other countries of Asia. The online tour was held over two weekends, for a total of four days, with a unique program that included not only presentations by student teams from each country, but Japanese language classes and discussions and debates among teams composed of a mixture of members from the four countries. In this study, we report on this online study tour, confirm the effectiveness of online international exchange study tours through a survey conducted immediately after the program was held, and examine their potential and challenges. We hope that the results of this study will contribute to the planning of online international exchange study tours and will be informative to other universities planning to implement online study tours under such critical situations. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2021,
p. 69-76,
発行日 2021-08-21
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |