@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212284, author = {髙木, 駿 and 渡邊, 恭佑 and 岡, 誠 and 森, 博彦 and Syun, Takagi and Kyosuke, Watanabe and Makoto, Oka and Hirohiko, Mori}, issue = {7}, month = {Aug}, note = {本研究では,自転車を運転する際の幼児同乗による主観的な運転のしづらさや怖さの違いを反映した客観的な指標を提案する.提案する指標は,自転車のハンドル角,ロール角を用いて特異スペクトル変換を行うことで算出することができる.提案する指標の有効性を確認するために,複数の自転車で幼児を模した幼児を,前/後/前後に乗せて走行した際の走行データを使用した.その結果,提案した指標は幼児同乗条件の違いによる運転のしづらさや怖さを反映していることが分かった., In this study, we propose an objective index that reflects the difference in subjective difficulty and fear of driving with children when riding a bicycle. The proposed index can be calculated by applying singular spectrum analysis using the handle angle and roll angle of the bicycle. In order to verify the effectiveness of the proposed index, we used driving data when driving dummy dolls imitating a child on multiple bicycles in front / back / front and back. As a result, it was found that the proposed index reflects the difficulty and fear of driving due to the difference in riding conditions for children.}, title = {幼児同乗を考慮した自転車の走行不安定さを評価する指標の検討}, year = {2021} }