@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00211805, author = {野田, 夏子 and 佐倉, 淳平 and 福住, 伸一 and Natsuko, Noda and Junpei, Sakura and Shin'ichi, Fukuzumi}, issue = {5}, month = {Jul}, note = {本研究では,「AI による問診が人間や社会に受け入れられるために,満たすべき要件を明らかにすること」を目的とする.想定される多種多様な考えを持った利用者をペルソナとして設定し,そのペルソナをもとに,AI 問診サービスの利用ケースを作成する.そして,作成した利用ケースから,ペルソナが AI 問診サービスにおいて,一つ一つの質問や利用の流れに対し,どのような感情や思考を持つのかを抽出と分析を行い,ISO/IEC 25010 の利用時品質の考えを参考に,利用者が AI 問診サービスを利用する上で満たすべき要件として,「使用性」,「信頼性」,「社会受容性」についての要件を抽出することができた., The objective of this research is to clarify requirements that AI medical interview is accepted by human and society. Users who have variety of positions are imagined as persona. Based on this, use case of AI medical interviews were created. From them, emotion and thinking for interviews are extracted and analyzed. Refer to “quality in use” defined in ISO/IEC 25010, “usability”, “reliability” and “social acceptability” are extracted as requirements for use of AI medical interview by user.}, title = {AI問診が社会に受け入れられるための要件分析}, year = {2021} }