Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-05-29 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学び方改善のための契約書を作成する自己調整学習支援システムの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of self-adjusting learning support system to create contracts for improving learning style |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者名 |
小野, 峻明
市川, 尚
高木, 正則
富澤, 浩樹
阿部, 昭博
|
著者名(英) |
Takaaki, Ono
Hisashi, Ichikawa
Masanori, Takagi
Hiroki, Tomizawa
Akihiro, Abe
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
急速に変化する社会に対応していくために,自ら目標を設定して行動を起こす力が必要とされている.本研究では「Self-change Project」を基に学習プロセスを設計し,入学前教育の受講対象者である高校生に対して,ゴール設計と遂行と自己内省を行う自己調整学習のサイクルを体験させる学習支援システムを構築した.学習者は最初に学びに関する問題分析を行い,自分の目指したい理想状態について検討し,そのゴールとゴール達成までの計画などを記した「契約書」を作成する.契約書の内容は学習者のダッシュボード上に反映され,自分の学習状況の推移を確認しながら,振り返りとして毎週の学習日誌を登録する.本稿では,システムの開発と評価を行なった結果について報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In order to respond to a rapidly changing society, it is necessary to have the ability to set goals and take action. In this study, we was designed the learning process based on “Self-change Project”, and built a learning environment where high school students who are eligible for preschool education can experience the cycle of self-adjustment learning by go through the cycle of goal design, execution, and self-reflection. The learner first analyzes the problems related to learning, considers the ideal state that he / she wants to aim for, and creates a "contract" that describes the goal and the plan to achieve the goal. The contents of the contract are reflected on the learner's dashboard, and while checking the transition of their own learning situation, ask them to register a weekly learning diary as a reflection. In this paper, we report the results of system development and evaluation. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2021-CE-160,
号 3,
p. 1-8,
発行日 2021-05-29
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |