Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-05-20 |
タイトル |
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タイトル |
高速道路サグ部渋滞時の車両間通信を利用した車線変更制御の性能評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Performance evaluation of the lane change control using inter-vehicle communication during the time of congestion in a highway sag section |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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芝浦工業大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
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芝浦工業大学大学院理工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate of Engineering and Science, Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate of Engineering and Science, Shibaura Institute of Technology |
著者名 |
鹿毛, 悠誠
森野, 博章
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著者名(英) |
Yusei, Kage
Hiroaki, Morino
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
高速道路の交通集中による渋滞の原因の多くを占めるサグ部での渋滞対策に,自動運転車両と手動運転車両が混在する環境下において,交通量の多い車線にいる自動運転車両に対して車線変更をさせ車線毎の交通量の平準化を促す,車線変更制御が提案されている.この手法は全体での車両平均速度が向上したことは確認されているが,車両単体で見たときに自動運転車両も手動運転車両も一様に平均速度が向上されているかは明らかでない.そこで,車両単体の平均速度を自動運転車両か手動運転車両か,渋滞中か渋滞前かなど,様々なケースにおいて比較を行い評価した.その結果,渋滞前においても渋滞中においても自動運転車両と手動運転車両における車両単体の平均速度に大きな違いは見受けられず,特性差が見られないことが明らかになった. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
As a countermeasure against traffic congestion in sag areas, which accounts for a large portion of traffic congestion on expressways in Japan, it has been known that lane utilization balancing before the congested section is effective. In the past literature, we have studied a lane change control for lane utilization balancing to encourage autonomous vehicles in the lane with the highest traffic volume to change a lane with less traffic volume for balancing lane utilization, leading to mitigation of traffic congestion. Although it has been confirmed that this method improves the average speed of vehicles as a whole, it is not clear whether the average speed of both autonomous and manually-driven vehicles are is uniformly improved when viewed on an individual vehicle basis. Therefore, we compared and evaluated the average speed of each vehicle in various cases, such as whether they were driven automatically or manually, and whether they were running in or before the area of the congestion. Evaluation results show that there was no significant difference in the average speed of each vehicle between autonomous and manual-driven vehicles regardless they are running before and in the area of traffic congestion. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11515904 |
書誌情報 |
研究報告高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)
巻 2021-ITS-85,
号 13,
p. 1-6,
発行日 2021-05-20
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8965 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |