@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00210958, author = {渡邊, 栄治 and 尾関, 孝史 and 小濱, 剛 and Eiji, Watanabe and Takashi, Ozeki and Takeshi, Kohama}, issue = {14}, month = {May}, note = {本報告では,リアルタイム型講義を想定したビデオ講義を対象として,学習者の受講動作の分析を行う.ただし,学習者のノーティング動作が顔の鉛直方向の動きに反映されるものと仮定して,顔の動きのみを対象とする.具体的には,学習者の分類を目的として,講義の進行に対応した学習者の受講動作 (ビデオ講義を見る/手元を見る) の類似度を評価するための指標を提案する.まず,画像処理により講師の動作と学習者の受講動作を検出する.つぎに,講義の進行に対応した学習者の受講動作を対象として,相関関数および時系列モデルに基づいた学習者間の類似度を評価するための指標を提案する.最後に,実験結果により提案した指標の有用性を示す., In this report, we analyze learning behaviors of students for video lectures assuming real-time lectures. Here, we assume that the noting behaviors of students is reflected in the facial movement and we treat the facial movement. Specifically, we propose the indices for evaluating the similarity of the behaviors (looking at a video lecture/hands) of students corresponding to the progress of the lecture for the purpose of classifying behaviors of students. First, the behaviors of the lecturer and the students are detected by image processing. Next, we propose indices for evaluating the similarity between students based on the correlation function and the time series models for behaviors students corresponding to the progress of the lecture. Finally, we show the usefulness of the proposed indices from the experimental results.}, title = {ビデオ講義を対象とした学習者のノーティング動作の分析(第5報)}, year = {2021} }