Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-05-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
プログラミング学習支援システムの解答分析機能の拡張 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Extensions of Answer Analysis Function for Programming Learning Assistant System |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学大学院自然科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学大学院自然科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学大学院自然科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学大学院自然科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学大学院自然科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Natural Science and Technology, Okayama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Natural Science and Technology, Okayama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Natural Science and Technology, Okayama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Natural Science and Technology, Okayama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Natural Science and Technology, Okayama University |
著者名 |
西村, 一輝
岩本, 晃司郎
HtooHtoo, Sandi Kyaw
舩曵, 信生
栗林, 稔
|
著者名(英) |
Kazuki, Nishimura
Koshiro, Iwamoto
Htoo, Htoo Sandi Kyaw
Nobuo, Funabiki
Minoru, Kuribayashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究グループでは,プログラミング学習における学生の学習支援および教員の負担軽減を目的として,Web を用いたプログラミング学習支援システム PLAS (Programming Learning Assistant System) の開発,運用を行っている.PLAS には,学生からの解答結果を集計し,学生の評価やフィードバックを行うための解答分析機能を実装している.従来の解答分析機能では,ある学生に未提出の問題がある場合にそれを無視して採点を行うこと,集計項目の不十さによる学生の学習態度や理解度,問題の難易度を把握しづらいこと,複数人の解答を採点するのに時間がかかること,といった問題点がある.そこで本研究では,PLAS の解答分析機能に, 1) 未提出問題に対する 0 点での採点,2) 学生ごとの問題解答時刻の表示,3) 複数の解答ファイルの連続集計,4) 問題ごとの解答分析,5) 学生ごとの解 答分析といった,5 つの拡張を行う.本研究の評価として,従来および機能拡張後の解答分析機能でのクリック回数を比較し,負担軽減の有用性を確認した.また,実際のデータを用いて,学生の解答分析を行った.今後の課題としては,分析項目の追加,未提出問題把握に必要なデータの自動作成機能等が挙げられる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
To support self-studies of students and reduce loads of teachers in programming educations, we have developed the Web-based Programming Leaning Assistant System (PLAS). PLAS offers the answer analysis function to help scoring and feedback activities of teachers by showing the summaries of students’ answers to the exercise problems in PLAS. However, the conventional one has several drawbacks for the practical use. When there are unsubmitted questions by a student, they are skipped in the scoring. The analyzed items of students’ answers are not sufficient to help teachers. It takes time to score when students’ answers consist of multiple answer files. In this study, we implement the following five extensions in the answer analysis function: 1) the score of any unsubmitted question is regarded as 0 point, 2) the answering date and time for each question by a student is included in the output summary, 3) multiple answer files are continuously analyzed and their data are used together, 4) the performance to each question by all the students is summarized, and 5) the performance to each student for all the questions is summarized. For the evaluation of this study, we compare the number of clicks between the conventional function and the extended one and confirm the usefulness in reducing the burden of teachers. Also, we confirm the effectiveness of the extended function through applying it to real data. In future works, we will add more analyzed items and generate the necessary file to find unsubmitted questions automatically. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1155524X |
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)
巻 2021-GN-114,
号 2,
p. 1-6,
発行日 2021-05-03
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8744 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |