| Item type |
Trans(1) |
| 公開日 |
2021-04-15 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
フェイスマークが伝える感性情報 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Kansei Information Conveyed by Face Marks |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集号投稿論文] フェイスマーク, 感性情報, 多次元尺度構成法, SD法, 因子分析 |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| 著者所属 |
|
|
|
山梨大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
山梨大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Yamanashi |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Yamanashi |
| 著者名 |
小澤, 賢司
清水, 忍
|
| 著者名(英) |
Kenji, Ozawa
Shinobu, Shimizu
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年では,メールやコラボレーションツールのチャットメッセージにおいて,文章に感性情報を付加するためのフェイスマークが使われる機会が再び増えてきた.しかし,送り手が意図した感性情報が受け手に正しく伝達されていないことが懸念される.そこで,本研究では受け手の立場から,フェイスマークが伝達する感性情報を明らかにすることとした.26種類のフェイスマークについて類似度を主観評価し,その結果に多次元尺度構成法を適用して4次元空間を導出した.続いて,感情評価語など30対を用いたSD法による実験を行い,空間の軸の解釈を行った.それらの4軸は,感情価と覚醒度という基本感情に加え,恥じらいや動揺といった感情要素,そしてフェイスマークの形象に基づく印象であると解釈した. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Face marks are added to sentences in e-mails and chat messages of collaboration tools for enriching the emotion information of the sentences. However, there is concern that emotions are not transmitted correctly. In this study the emotional information conveyed by a face mark was examined from the viewpoint of the recipients. First, the similarities among 26 types of face marks were evaluated and a multidimensional scaling was applied to derive a four-dimensional space. Second, an evaluation experiment by the SD method was conducted using 30 adjective pairs including emotion evaluation words to interpret the spatial axes. The four axes are interpreted as the two emotional factors of valence and arousal as well as emotional elements such as shyness and agitation, and the impression based on the shapes of the face marks. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(DP)
巻 2,
号 2,
p. 90-98,
発行日 2021-04-15
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |