ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2021
  4. 2021-CLE-33

オンライン授業における学習履歴を用いた学習支援の検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/210585
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/210585
1c5f2062-1a62-4ef9-8288-0af92adad83f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE21033014.pdf IPSJ-CLE21033014.pdf (541.6 kB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2021-03-18
タイトル
タイトル オンライン授業における学習履歴を用いた学習支援の検討
タイトル
言語 en
タイトル Examination of Learning Support Using Learning History on Online Classes
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 セッション5
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
日本女子大学
著者所属
日本女子大学
著者所属(英)
en
Japan Women's University
著者所属(英)
en
Japan Women's University
著者名 藤巻, 星香

× 藤巻, 星香

藤巻, 星香

Search repository
小川, 賀代

× 小川, 賀代

小川, 賀代

Search repository
著者名(英) Seika, Fujimaki

× Seika, Fujimaki

en Seika, Fujimaki

Search repository
Kayo, Ogawa

× Kayo, Ogawa

en Kayo, Ogawa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 コロナウイルス感染拡大の影響により,学習形態の在り方が改めて見直されている.オンラインでの教育は,自分のペースで学習を進めることができるという利点がある.一方,学習のモチベーションの維持が難しいといった欠点もある.また,コロナ禍においては,学生同士のコミュニケーションもオンラインのみに限定されることで,課題解決がしづらく,ドロップアウトしてしまう学生が発生してしまうことも課題である.ドロップアウトの兆候を把握できれば,その学生に対して支援が可能となる.本研究では主成分分析(以下 PCA)及び自己組織化マップ(以下 SOM)を用いて LMS に蓄積された 2020 年度前期の学習履歴データを分析し,着目すべきログについて検討を行う.更に,成績上位者と下位者のログを時系列に分析し,早期の支援につなげるために,ドロップアウトの兆候の検知可能な時期について検討を行う.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Due to the influence of the spread of coronavirus infection, the way of learning is being reviewed again. Online education has the advantage that you can study at your own pace. On the other hand, it also has the disadvantage that it is difficult to maintain motivation for learning. In addition, in the case of Corona, communication between students is limited to online only, which makes it difficult to solve problems and causes some students to drop out. If you can grasp the signs of dropout, you can support the student. In this study, we analyze the learning history data of the first half of 2020 accumulated in LMS using principal component analysis (hereinafter PCA) and self-organizing map (hereinafter SOM), and examine the logs that should be noted. Furthermore, we will analyze the logs of the top performers and the bottom performers in chronological order and examine the time when the signs of dropout can be detected in order to lead to early support.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2021-CLE-33, 号 14, p. 1-5, 発行日 2021-03-18
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 18:06:18.247340
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3