Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
オンライン授業における学習履歴を用いた学習支援の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Examination of Learning Support Using Learning History on Online Classes |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
セッション5 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
日本女子大学 |
著者所属 |
|
|
|
日本女子大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Women's University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Women's University |
著者名 |
藤巻, 星香
小川, 賀代
|
著者名(英) |
Seika, Fujimaki
Kayo, Ogawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
コロナウイルス感染拡大の影響により,学習形態の在り方が改めて見直されている.オンラインでの教育は,自分のペースで学習を進めることができるという利点がある.一方,学習のモチベーションの維持が難しいといった欠点もある.また,コロナ禍においては,学生同士のコミュニケーションもオンラインのみに限定されることで,課題解決がしづらく,ドロップアウトしてしまう学生が発生してしまうことも課題である.ドロップアウトの兆候を把握できれば,その学生に対して支援が可能となる.本研究では主成分分析(以下 PCA)及び自己組織化マップ(以下 SOM)を用いて LMS に蓄積された 2020 年度前期の学習履歴データを分析し,着目すべきログについて検討を行う.更に,成績上位者と下位者のログを時系列に分析し,早期の支援につなげるために,ドロップアウトの兆候の検知可能な時期について検討を行う. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Due to the influence of the spread of coronavirus infection, the way of learning is being reviewed again. Online education has the advantage that you can study at your own pace. On the other hand, it also has the disadvantage that it is difficult to maintain motivation for learning. In addition, in the case of Corona, communication between students is limited to online only, which makes it difficult to solve problems and causes some students to drop out. If you can grasp the signs of dropout, you can support the student. In this study, we analyze the learning history data of the first half of 2020 accumulated in LMS using principal component analysis (hereinafter PCA) and self-organizing map (hereinafter SOM), and examine the logs that should be noted. Furthermore, we will analyze the logs of the top performers and the bottom performers in chronological order and examine the time when the signs of dropout can be detected in order to lead to early support. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2021-CLE-33,
号 14,
p. 1-5,
発行日 2021-03-18
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |