@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00210050, author = {五十嵐, 貴久 and 松井, 俊浩 and Takahisa, Igarashi and Toshihiro, Matsui}, issue = {27}, month = {Mar}, note = {昨今の自動車には,多数の ECU が搭載され,パワートレーンを始め,あらゆる機能が ECU によって制御されている.車載技術進歩により自動車に対する脅威の入口は増加し,サイバー攻撃も多種多様化されることが予想される.自動車事故が発生した場合に,最初にサイバー攻撃によるものか,ヒューマンエラー,システムエラー等のサイバー攻撃以外によるものかを切り分ける必要がある.サイバー攻撃によるものであった場合,サイバー攻撃の解析を可能にするデータフォレンジック機能として車載ログシステムの必要性は,ますます高まるだろう.本稿では,攻撃者から車載データを保護するため,三層型ログ保全技術を提案する., As modern cars are all controlled by ECUs, they also attract Cyber-Attacks. Cyber-Attacks are also expected to diversify. When a car accident occurs, it is necessary to distinguish whether the cause is Cyber-Attacks, human error, or system error. If it was due to Cyber-Attacks, the need for in-vehicle logging system will increase more and more. In this paper, we propose Three-Layered Log Integrity Technology (TLLIT for short) in order to protect in-vehicle data from attackers.}, title = {車載エレクトロニクスへのサイバー攻撃を解析するための三層型ログ保全技術の提案}, year = {2021} }