@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00209652,
 author = {宇川, 拓人 and 小川, 剛史 and Takuto, Ukawa and Takefumi, Ogawa},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)},
 month = {Feb},
 note = {ディスプレイの性能は向上し,あたかも目の前に現実の物体が存在するかのような,高解像度で色彩豊かな映像提示が可能となっている.一方で,取り扱うコンテンツの多様化にともない,視覚だけでなく他の様々な感覚に情報を提示するインタフェースの需要が高まっている.水を媒体としたディスプレイは,形状やサイズなど自由度が高く,感触や温度など多感覚に訴えかけることが可能であり,神秘性や幻想性という要素を持つことから新たなインタフェースとして注目されている.本論文では,気泡を画素とし,手で触れて操作可能な新たな水ディスプレイBubble-Pixelsにおける気泡の動きを制御する機構の設計と実装について述べる.実験では,超撥水面の傾斜を変化させ,気泡の軌道とその時間変化を確認した.最後に,水平移動する気泡を画素とした図形の描画を行った., The performance of the displays have been improved, and it is possible to present a high-resolution and colorful image as if a real object existed in front of you. On the other hand, there is an increasing demand for new interfaces that present other senses due to the diversification of contents handled. Water displays are attracting attention as a new interface because it is easy to design shapes and sizes, possible to stimulate multisensory using touch and temperature, has elements of mystery and illusion. In this paper, we describe the design and implementation of a mechanism that controls the movement of bubbles in a novel water display that uses bubbles as a pixel and has high operability. In the experiment, we changed the inclination of the super-water-repellent surface and confirmed the bubble trajectory and its change over time. Finally, we drew figures with horizontally moving bubbles as pixels.},
 pages = {11--20},
 title = {Bubble-Pixels:気泡を用いた図形描画のための水中ディスプレイ},
 volume = {9},
 year = {2021}
}