Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2021-02-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Relationship between Acquisition Level of Programming Skills and Understanding of Programming Thinking in General Information Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] 一般情報教育,プログラミングのスキル,プログラミングの考え方 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
羽衣国際大学 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hagoromo University of International Studies |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者名 |
吉田, 典弘
和田, 裕一
邑本, 俊亮
堀田, 龍也
篠澤, 和久
|
著者名(英) |
Norihiro, Yoshida
Yuichi, Wada
Toshiaki, Muramoto
Tatsuya, Horita
Kazuhisa, Shinozawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
プログラミングのスキルの習得にはプログラミングの基本的な概念(以下,プログラミングの考え方)の理解がともなうと考えられるが,これまでの研究ではこれらの間の明確な関連性は見い出されていない.そこで,大学の一般情報教育においてプログラミングの授業(プログラミングクラス)を実施し,プログラミングのスキルとプログラミングの考え方の習得度の関係について検討した.プログラミングのスキルは授業終了時の最終課題の成績によって評価した.一方,プログラミングの考え方については,受講の前後で,学習したプログラミング言語に依存しない様式でプログラミングの考え方の理解度を測る評価問題を用いた調査を実施した.対照群としてプログラミングのスキルの習得が学習目標ではないクラス(非プログラミングクラス)を設け,2つのクラスについて受講前後でのプログラミングの考え方の理解度を比較したところ,プログラミングクラスでは向上したことが分かった.また,限定的であるが,プログラミングスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の間には正の相関が認められた.これらの結果から,プログラミングのスキルの習得度が,学習したプログラミング言語には依拠しない様式で測定されたプログラミングの考え方の理解力と関連性を持つことが示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is reasonable to suppose that the acquisition of programming capability is accompanied by a fundamental understanding of the concepts of programming (hereafter referred to as programming thinking). However, previous studies have not found clear associations between them. We conducted a programming course for general information education to investigate the relation between the acquisition level of specific programming skills the students learned in the course and the development of programming thinking. Before and after the course, we conducted a survey that measured the students' level of programming thinking. Students in the control group did not undergo any classes for mastering their programming skills and students in the experimental group did undergo group for mastering their programming skills. For these two groups, we compared the degree of the development of programming thinking before and after the courses. The results revealed that students' level of programming thinking raised after undergoing the programming course. To examine the factors causing this improvement, we investigated the correlation between the students' achievement of programming skills and the level of programming thinking at the end of the course. We found a limited substantial correlation between these two variables, indicating that the development of programming thinking is related to the acquisition of programming capability. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 7,
号 1,
p. 14-24,
発行日 2021-02-22
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |