ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.7
  4. No.1

大学教育におけるDXの実現に向けて

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209532
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209532
f5d50618-b8b2-477b-8066-37d2d5ff823c
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0701002.pdf IPSJ-TCE0701002.pdf (2.7 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2021-02-22
タイトル
タイトル 大学教育におけるDXの実現に向けて
タイトル
言語 en
タイトル Toward Realization of DX in University Education
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [招待論文] 大学,LMS,ラーニングエコシステム,IMS,標準化,TPACK,RAT
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
法政大学/Fun@Learn
著者所属(英)
en
Hosei University / Fun at Learn
著者名 常盤, 祐司

× 常盤, 祐司

常盤, 祐司

Search repository
著者名(英) Yuji, Tokiwa

× Yuji, Tokiwa

en Yuji, Tokiwa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 2020年初頭から世界中に蔓延した新型コロナウイルスは大学にも大きな影響を与えた.2020年度の春学期は教室における対面授業が制限され,多くの大学ではオンライン授業を余儀なくされた.そのための準備期間は十分ではなかったものの,授業を止めることなく春学期が終わった.これは大学がLMSを中心としたICT基盤を整備してきたことや,SaaS型Web会議システムが短期間で導入され,オンライン授業環境がすぐに整備されたことにほかならない.この間,これまでICTを積極的に利用してこなかった教員もオンライン授業を行った結果,授業においてICTを使うための知識が蓄積された.大学ではこの機会を契機に,新型コロナウイルスが沈静化したあと,ICTを活用して教育変革をするデジタル・トランスフォーメーション(DX)を目指す機運が盛り上がっている.しかしながら,大学教育に関するDXについてはフレームワークが確立されていない.本稿では,教員とICT基盤が両輪となって推進するDXのフレームワークを提案し,そのフレームワークを用いて描いた大学教育におけるDXの展望を示す.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The spread of COVID-19 at the beginning of 2020 has had a serious impact on universities. In the spring semester of 2020, face-to-face lessons in the classroom were restricted and many universities were forced to take online lessons. Although teachers didn't have enough time to prepare their lessons, the spring semester was completed without stopping lessons. This is nothing but the fact that universities have developed ICT infrastructures, and SaaS type Web conference systems were introduced in a short period of time. Then online lesson environment was immediately provided. During this period, teachers who had not positively used ICT until then conducted online lessons, and they accumulated knowledge for using ICT in their lessons. Taking the opportunity after COVID-19 will subside, the momentum for digital transformation (DX) which utilizes ICT to transform education is rising. However, no framework has been established for DX related to university education. This paper proposes a framework to realize DX, which is promoted by both faculty members and ICT infrastructure, and presents the prospects toward DX in university education using the framework.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 7, 号 1, p. 1-13, 発行日 2021-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 18:29:22.091517
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3