Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2021-02-15 |
タイトル |
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タイトル |
雑談対話ロボットの言語的協同によるユーザの共感促進と対話継続欲求の向上 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Promoting Users' Empathy and Desire of Continuing Dialogue by Chat-oriented Dialogue Robot with Linguistic Alignment |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] 雑談対話ロボット,言語的協同,共感,対話継続欲求 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00209348 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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早稲田大学人間科学学術院 |
著者所属 |
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早稲田大学人間科学学術院 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Human Sciences, Waseda University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Human Sciences, Waseda University |
著者名 |
楊, 潔
菊池, 英明
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著者名(英) |
Jie, Yang
Hideaki, Kikuchi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
言語的協同は対話参加者が相手の発話の一部を繰り返すなどの発話によって対話に参与する行為であり,対話の成功に重要な役割を果たす.本研究では人間同士の自由対話における繰返し型の言語的協同の特徴を明らかにしたうえで,対話ロボットによる言語的協同がユーザに与える効果を検証する.大学(院)生38人を対象としてWizard of Oz法による人間・ロボットの対話実験を行った.一対話中の繰返し発話の頻度によって実験の条件を低頻度・中頻度・高頻度に分け,同じ被験者が実験群(繰返し発話)と対照群(相槌)ですべての頻度条件の実験に参加した.被験者は対話ごとに共感と対話継続欲求に関わる3つの項目に対する5段階評価を行った.その結果から,高頻度の言語的協同は共感促進と対話継続欲求の向上に効果があることを明らかにした.また,言語的協同の頻度が高いほど共感の効果が顕著であることが分かった.被験者の属性と関連付けた分析から,ロボットへの否定的態度が強い・ロボットへの不安感が強いほど言語的協同の効果が高まることが示唆された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Linguistic alignment refers to the act in which participant participates utterance such as repeating the utterance of her partner and it plays an important role in a successful dialogue. In this research, we investigated feature values of linguistic alignment especially repeating utterance in human-human non-task-oriented dialogue. Based on the obtained feature values, we verified the influence on users by chat-oriented dialogue robot with linguistic alignment. We conducted a control experiment between human and robot using Wizard of Oz method for 38 subjects. According to the frequency of linguistic alignment during one dialogue, the experimental conditions were divided into low, medium, and high frequency. For each frequency condition, the same subject participated in both experimental group (repetition) and control group (backchannel). After each experiment, the subjects were required to answer three questions relating to empathy and desire of continuing dialogue using five-point Likert scale. As a result, the effect on users' empathy and desire of continuing dialogue by chat-oriented dialogue robot with linguistic alignment is investigated. Besides, it was found that the higher the frequency of linguistic alignment, the more remarkable the effect of empathy. Furthermore, it was suggested that the more negative and anxious the users' attitude toward the robot, the higher the effect of linguistic alignment. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 62,
号 2,
p. 772-781,
発行日 2021-02-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |