Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2021-02-15 |
タイトル |
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タイトル |
多人数遠隔コミュニケーションにおける肯定的感情表出支援の効果と支援適用タイミングの決定 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Effect of Computer-supported Positive Emotion Expression and Prediction of System Support Timings in Video-mediate Communication |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] 肯定的な感情の表出,コミュニケーション支援,ビデオ会議,深層学習 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00209347 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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成蹊大学 |
著者所属 |
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成蹊大学 |
著者所属 |
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成蹊大学 |
著者所属 |
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沖電気工業株式会社 |
著者所属 |
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沖電気工業株式会社 |
著者所属(英) |
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en |
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Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Oki Electric Industry Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Oki Electric Industry Co., Ltd. |
著者名 |
二瓶, 芙巳雄
田口, 和佳奈
中野, 有紀子
深澤, 伸一
赤津, 裕子
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著者名(英) |
Fumio, Nihei
Wakana, Taguchi
Yukiko, I. Nakano
Shinichi, Fukasawa
Hiroko, Akatsu
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究では,遠隔ビデオコミュニケーションにおいて,肯定的な表情や音声の表出を補助することによる議論活性化の効果に着目し,次の3つの課題に取り組んだ;1) 肯定的な感情を適切なタイミングで人工的に表出することによる議論の活性化効果の検証,2) 肯定的な感情を表出すべきタイミングの推定手法の提案,3) 推定されたタイミングの有用性の検証.はじめに肯定的な感情を人工的に表出するツールを使用する状況での議論を収録し,収録したデータを分析することで,利用者が適切なタイミングでツールを使用することによりコミュニケーションが活性化することを確認した.次に音声・表情情報に基づき肯定的な感情を表出すべきタイミングを推定するモデルを提案し,提案モデルが肯定的な感情を表出すべきタイミングを予測することにより会話の活性化が期待できることを議論した.最後に肯定的な感情を表出すべきタイミングを可視化する推定機構を実装した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Focusing on the effect of computer-supported positive facial and vocal expressions to activate discussions in remote video communication, this study addressed the following three issues; 1) investigating whether artificially exaggerating positive emotional expressions displayed at appropriate timing contribute to activating the discussion, 2) proposing a method for estimating the timing when positive emotions should be expressed, and 3) examining the usefulness of the estimated timing. First, we recorded discussions in which conversation participants used a tool that exaggerates positive emotions, and by analyzing the recorded data, we confirmed that the tool is useful for activating the communication if the tool is used at appropriate timing. Next, we proposed a model that estimates the timing that positive emotions need to be expressed based on speech and facial expression information, and discussed that the proposed model is expected to activate discussion by suggesting the timing to express positive emotions. Finally, we implemented an estimation mechanism that visualizes when positive emotions should be expressed. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 62,
号 2,
p. 761-771,
発行日 2021-02-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |