@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00209361,
 author = {長, 慎也 and 浦上, 理 and 長島, 和平 and 兼宗, 進 and 並木, 美太郎 and Shinya, Cho and Satoshi, Urakami and Kazuhei, Nagashima and Susumu, Kanemune and Mitaro, Namiki},
 issue = {10},
 month = {Feb},
 note = {明星大学の情報学部では例年「Web プログラミング」という授業において,Web アプリケーションを作成しながら,その技術要素を習得させている.2020 年度の授業は全学的に原則非対面(オンライン)で行われたため,本授業もすべての回を非対面で行うようにした.例年の対面授業においてはRuby on rails を用いていたが,各 PC に環境のインストールが必要であったり,コマンドによるアプリケーションの管理が煩雑でありサポートが大変であったりすることから.Web ブラウザで動作する学習環境 BitArrow に PHP の実行機能を追加して,例年と同等の Web アプリケーションを作成させる実習を行った.また,授業の説明・サポートは Zoom や Slack などを活用した.本稿では,BitArrow で Web アプリケーションを学習する環境について述べるとともに,オンライン授業におけるプログラミング授業の可能性や課題についても論じる., In School of Information Science at Meisei University, we have a class "Web Programming" every year, in which students learn the technical elements of Web applications through creating small Web applications. In this year, the class (and almost all classes in the university) were conducted in a non-face-to-face (online) format. In previous years, we have used Ruby on Rails in face-to-face classes, but we expect that supporting students' programming in Ruby on Rails by online is not practical, because it requires installation of the environment on each PC, and resolving students' troubles are difficult in several reasons of characteristics of devlopment style in Ruby on Rails. Thus we decided to use PHP instead of Ruby on Rails in the year. But PHP still requires installation of environment. Therefore we decided to add the PHP execution function to BitArrow, a learning environment that runs on a Web browser, the functions allows students create Web applications in the same way as in previous years. We also used Zoom and Slack to explain and support the class. In this paper, we describe the environment for learning Web applications with BitArrow and discuss the possibilities and challenges of programming classes in online classes.},
 title = {完全オンライン授業におけるPHPプログラミング実践と実習環境},
 year = {2021}
}