@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00209054, author = {西尾, 瞳希 and 飯田, 宗一郎 and 佐野, 祐太 and Leow, Chee Siang and 西崎, 博光 and 宇津呂, 武仁 and 星野, 准一 and Toki, Nishio and Soichiro, Iida and Yuta, Sano and Leow, Chee Siang and Hiromitsu, Nishizaki and Takehito, Utsuro and Junichi, Hoshino}, issue = {9}, month = {Jan}, note = {発話においてその言葉自体に意味がなく会話の中の隙間や合間を埋めるために使われる言葉のことをフィラーと呼ぶ.接客においてはこのフィラーや話し方の流暢さなども印象に影響すると考えられる.本稿では接客訓練場面でのフィラーを検出して訓練者にフィードバックすることで,訓練者の話し方を訓練するシステムを実現した.ユーザースタディによりシステムの効果を検証するとともに,システム体験により顧客に与える信頼感や親しみなどの印象が向上するかを確認する., A filler is a word that has no meaning in itself and is used to fill gaps in conversation. In customer service, this filler and fluency in speaking style are also considered to affect the impression. In this paper, we propose a system to train the trainer's way of speaking by detecting the filler in the customer service training scene. We conduct user studies and confirm whether the system experience will improve the impression of trust and familiarity given to customers.}, title = {話し方のトレーニングが可能な接客訓練 VR システム}, year = {2021} }