Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2021-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
SNSや人口統計に基づく人気度を考慮した施設検索 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Point-of-Interest Search Considering Popularity based on Social Network Services and Population Statistics |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:5G時代の社会を創るモバイル・高度交通システム] 施設検索,施設人気度 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00208894 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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株式会社NTTドコモ/東京大学 |
著者所属 |
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株式会社NTTドコモ |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属(英) |
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en |
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NTT DOCOMO, INC. / The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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NTT DOCOMO, INC. |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者名 |
川崎, 仁嗣
深澤, 佑介
豊田, 正史
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著者名(英) |
Satoshi, Kawasaki
Yusuke, Fukazawa
Masashi, Toyoda
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Point-of-Interest(POI)の検索は,地図やカーナビアプリでの目的地検索だけでなく,場所に対するチェックインや写真へのジオタグ付けなど様々な用途で利用されている.POI検索では施設名称や施設ジャンルを検索クエリとして利用することも多いが,同一の施設名称であるPOIが存在したり,有名な施設とそうではない施設が混ざって表示されたりすると本来意図するPOIを探し出す際のユーザ体験に悪影響となる.そのため,現在地付近のPOIを優先して提示するなどの方法も考えられるが,ランドマークなどの遠方にある有名なPOIを近隣のPOIよりも上位に表示してほしい場合は多い.我々はソーシャルメディア上でのPOIに対する言及がある投稿の数やPOI周辺エリアの昼間時間帯滞在人口に応じて施設人気度を付与し,施設人気度も加味した表示順序とすることで,多くのユーザにとって想定しているPOIが上位に表示されることを目指した.観光施設検索ログ,およびスマホ向けカーナビアプリの目的地検索ログを用いた検索精度の評価において,いずれのデータセットでも想定するPOIが検索結果のTOP1で検索される割合が13%程度向上することを確認した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Point-of-Interest (POI) search is used in not only searching for destinations on maps and car navigation services, it is used for various purposes such as checking-in for places and geotagging of photos. Users often input the facility name as a search query, but some POIs may have the same facility name. Furthermore these search results are oftenly unsorted, so a globaly famous POI is listed with a local POI. This situation affects the user experience when POI searching. To solve this problem, the distance between POIs and the current location is used to rank the POI around the user higher, but it is usual that users want a famous landmark far away is ranked ahead of near POIs that have same name. We assign facility popularity according to the number of posts refering to the POI on social media and the number of people staying around the POI during daylight, and aimed to rank the POI expected for many users higher by using a sort order that also includes facility popularity. In our evaluation, proposed method improved search accuracy about 13% for the search log of tourist facilities and destination facilities in car navigation application for the smartphone. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 62,
号 1,
p. 263-274,
発行日 2021-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |