@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208974,
 author = {石川, 誠彬 and 岡澤, 大志 and 江木, 啓訓 and Naruaki, Ishikawa and Taishi, Okazawa and Hironori, Egi},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jan},
 note = {協調的議論においては,学習者による積極的な議論参加が期待される一方で,発話の割合に偏りが生じることがあるという課題がある.これまでに,可視化によって学習者に発話の割合を意識させ,議論を相互に調整させる手法が提案されている.しかし,可視化によって発話の割合の低い学習者がかえって委縮する可能性があることが指摘されている.この課題を解決するために,本研究は議論に参加する学習者の発話の有無から,特定の学習者が発話機会を占有しているかをリアルタイムに判断して通知する議論訓練システムを提案する.開発した議論訓練システムは,発話の偏りがみられた場合に,発話の偏りのある話者に対して他の学習者に発話機会を譲るよう音声で介入する.本研究では,提案システムによる介入がなくても学習者が発話状況を把握できるようになることを狙いとして,実験群でのみシステムを用いて統制群と同数の議論を行う議論訓練の手順を設定した.発話状況を把握するための訓練を行う実験の結果,実験群では統制群よりも学習者間の発話の割合を把握できていたことが分かった.開発したシステムを用いて議論訓練を行うことが,学習者が発話の偏りを把握する点において有効であることを確認した., Although active participation of learners is expected in collaborative discussions, there remains the problem that the rate of utterance may be biased to a specific learner. Several methods are available to make learners aware of the rate of utterance by visualization and coordination of the discussion with one another. However, visualization may lead to negativity among learners who have a low rate of utterance. To solve this problem, we propose a discussion training system that judges, by detecting the learner's utterance, whether a particular learner avails of an opportunity to speak in real time. The system, through an automated voice message, directly notifies the speaker to give up the opportunity to another learner if the rate of utterance is biased. In this study, a discussion training procedure was set up. In this procedure, the system was used only in the experimental group. The number of discussions was the same as that in the control group so that learners could grasp the utterance condition even without notification by the proposed system. The experimental results show that when compared with the control group, the experimental group could better grasp the rate of utterance between learners. We confirmed that the discussion training system is effective for learners to understand the bias of utterance.},
 pages = {64--77},
 title = {発話の占有を通知する議論訓練システムの提案},
 volume = {62},
 year = {2021}
}